زنان سفیر مطمئن انتقال دانش محیط زیست به نسل های آتی

به گزارش سیناپرس، آیین بزرگداشت مه لقا ملاح، بنیان گذار جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست ایران که جزو برجسته ترین کنشگران مدنی ایران هم بود روز چهارشنبه سوم آذر ماه سال جاری در محل  سالن سینما دزاشیب تهران برگزار شد.

گفتنی است، در این رویداد جمعی از فعالان محیط زیست و اعضای کارگروه های مختلف و مدیران اسبق و  فعلی سازمان محیط زیست به سخنرانی پرداختند. از جمله افرادی که در این رویداد به ایراد سخرانی پرداختند معصومه ابتکار، رییس اسبق سازمان محیط زیست، گیتی اعتماد، صاحب نظر در عرصه محیط زیست و شهرسازی،  عبدالله اشتری از کنشگران فعال و بنیان گذار انجمن حفاظت از محیط زیست کوهستان و سردبیر  فصلنامه محیط کوهستان بودند.

 سخنرانان در این مراسم به اهمیت نقش زنان در بهبود وضعیت محیط زیست پرداختند و معتقد بودند، زنان در تربیت و پرورش نسل های پایه نقش مهمی دارند، چراکه مرحوم مه لقا ملاح که همواره لقب مادر محیط زیست ایران را دارد، در سال های فعالیتش هم تاکید بسیار زیادی بر امر آموزش و نقش محوری آن در توسعه دانش و حفظ محیط زیست داشت و معتقد بود آموزش از طریق زنان بهتر می تواند به فرزندان منتقل شود.  

ملاح در سال های حیات و فعالیت خود تاکید بسیار زیادی بر آموزش و نقش محوری آن در توسعه دانش حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن داشت و معتقد بود از طریق زنان می توان دانش محیط زیست را موثرتر به نسل های بعد منتقل کرد.  

حجت الله مرادخانی، عضو  هیات مدیره انجمن محیط زیست بنار آبدانان در استان ایلام، پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفتگو با سیناپرس ضمن تشریح این رویداد گفت: مرحوم ملاح از سن 76 سالگی فعالیت خود را در ترویج دانش حفاظت از محیط زیست آغاز کرد. روند فعالیت وی و نگرشی که در باب آموزش داشت، می تواند یک الگوی آموزشی کارا برای نسل های جوان باشد، اینکه زود دست از پا نگذاریم و به تلاش ادامه دهیم.

وی گفت: برجسته سازی نام آوران و کنشگران در حوزه محیط زیست اهمیت زیادی دارد چراکه باعث می شود نسل های آتی نسبت به این افراد شناخت بهتر پیدا کنند و تاثیری که آن ها به دنبالش بودند را بگیرند.

مرادخانی گفت:چالش ها و مشکلات منابع طبیعی و انرژی های تجددید ناپذیر مانند خاک و آب در کشور ما یک بحران جدی است و تردیدی نیست که برای عبور از این وضعیت هولناک توجه به مقوله آموزش و همراه کردن نسل های پایه امر بسیار مهمی است.

به گفته مرادخانی،این فرآیند کمک می کند که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت به بهبود وضعیت محیط زیست امیدوارتر شویم که اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا