آیا سفر با سرعت نور امکان پذیر است؟

به گزارش سیناپرس؛ تصور کنید که امکان سفر با سرعت نور وجود داشت؟ در این صورت دسترسی به تمام نقاط جهان در کسری از ثانیه امکان پذیر بوده و زمان هیچ کس برای سفر تلف نمی شد. البته ما هنوز فاصله زیادی با این فناوری داریم، اما از نظر تئوری این عمل غیر ممکن نیست.

از نظر فیزیک، نور سریعترین چیزی است که در جهان وجود داشته و می تواند ۳۰۰ هزار کیلومتر را در یک ثانیه طی کند. به این ترتیب، با دستیابی به سرعت نور می توان در کمتر از یک ثانیه از زمین به ماه سفر کرد.به گزارش سیناپرس، البته باید پذیرفت که ساخت وسایل نقلیه ای که به سرعت نور برسند به این زودی ها ممکن نخواهد بود و در حال حاضر محدودیت های متعددی برای این جاه طلبی وجود دارد که باید از پیش پا برداشته شوند. به اعتقاد دانشمندان، فناوری های مورد استفاده در فضا پیماها روزی می تواند به ما اجازه دهد که مسافت بین شهرها را فقط در یک ثانیه طی کنیم. باید در نظر داشت که حرکت حتی با یک درصد سرعت نور، بسیار سریع بوده و این سرعت تقریبا ۱۰ هزار برابر سریعتر از سفر با یک هواپیمای جت تجاری است.

به باور محققان، فناوری که ما در حال حاضر در فضا پیماها استفاده می کنیم می تواند فرصتی ایجاد کند تا به سرعت های بالاتر از وضعیت موجود دست یابیم. در سال ۲۰۱۰ دانشمندان شروع به استفاده از فناوری به نام بادبان های خورشیدی در برخی از فضاپیماها کرده اند. ایده بادبان های خورشیدی، گرفتن انرژی از خورشید و استفاده از آن است. البته محاسبات ریاضی بسیار پیچیده ای پشت این فناوری وجود دارد و اگر بتوانیم آن را به صنعت حمل و نقل زمینی منتقل کنیم، می‌توان انتظار تحولی شگرف در این حوزه داشت.

بادبان های خورشیدی در اصل فقط ورقه های پلاستیکی نازکی هستند که به وسیله نقلیه متصل شده و از راه جذب نور خورشید برای به حرکت در آوردن وسیله نقلیه استفاده می کنند و برخی از دانشمندان معتقدند به کمک این فناوری روزی می توان سرعت فضا پیما ها را تا ده درصد سرعت نور پیش برد.

مشکلات جدی سفر با سرعت نور

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر به این فناوری دست پیدا کنیم، چطور از آن استفاده می کنیم؟ در پاسخ باید اعتراف کرد که موضوع به این سادگی نیست. انرژی عامل مهمی در حرکت سریع محسوب می شود. هر جسم در حال حرکت دارای انرژی است. به گزارش سیناپرس، این انرژی، انرژی جنبشی نامیده شده و برای حرکت سریعتر، به انرژی جنبشی زیادی نیاز دارید. مشکل اینجاست که برای افزایش سرعت یک جسم،  انرژی جنبشی بسیار زیادی لازم است. از منظر علم فیزیک، برای اینکه یک شی دو برابر سریعتر پیش برود، چهار برابر انرژی نیاز دارد. این افزایش سرعت به میزان ۳ برابر نیاز به ۹ برابر انرژی داشته و این روند تصاعدی به همین ترتیب ادامه دارد. 

بر اساس محاسبات انجام شده، اگر یک نوجوان لاغر اندام با سرعت نور حرکت کند، باید انرژی معادل ۲۰۰ تریلیون ژول به وی وارد شود که این میزان انرژی تقریباً همان مقدار انرژی است که روزانه ۲ میلیون نفر در ایالات متحده از آن استفاده می کنند. به همین دلیل اگر بخواهیم با سرعت های سرسام آوری سفر کنیم، باید راه های جدیدی برای ایجاد انرژی جنبشی پیدا کنیم. 

واقعیت این است که ما امروزه علی رغم پیشرفت های فناوری، تاکنون حتی نتوانسته ایم به یک درصد سرعت نور برسیم. در واقع، نزدیک‌ ترین سرعتی که به آن دست پیدا کرده ایم، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا است. به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۱۸، ناسا کاوشگری را پرتاب کرد که پس از پرتاب، از سطح خورشید عبور کرد و از گرانش آن برای رسیدن به سرعت ۳۳۰ هزار مایل در ساعت استفاده کرد. این سرعت هنوز تنها نیم درصد از سرعت نور است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: bgr.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا