کشف یک موزاییک رومی بینظیر در انگلیس

به گزارش سیناپرس، با توجه به ماهیت استثنایی این اکتشاف، انگلستان به سرعت بودجه ای برای تحقیقات فوری باستان شناسی در این زمین های کشاورزی تامین کرد.

کشف اولیه این اثر تاریخی در زمان قرنطینه خانگی ناشی از کرونا در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. زمانی که جیم اروین (Jim Irvine)، متوجه سفال های پراکنده اطراف زمین خود شد و تصمیم گرفت با تیم باستان شناسی شهر لسترشر (Leicestershire) تماس بگیرد. در ادامه، جیم ایروین اذعان کرد که کشف تاریخ روم باستان در زمین پدری اش یک لحظه فوق العاده هیجان انگیز بوده است.

او همچنین گفت: یافتن مقداری سفال غیرمعمول در میان گندم ها علاقه من را برانگیخت و باعث انجام تحقیقات بیشتر شد. بعدها، با نگاه کردن به تصاویر ماهواره ای، یک علامت برش بسیار واضح را دیدم، گویی که انگار کسی با یک تکه گچ روی صفحه کامپیوتر من خط کشیده است.

ابعاد بقایای این موزاییک باستانی، ۱۱ در ۷ متر بوده و بخشی از داستان قهرمان یونانی آشیل (Achilles) را به تصویر می کشد. به باور باستان شناسان این موزاییک بزرگ احتمالا کف یک اتاق بزرگ غذاخوری یا سرگرمی را تشکیل می دهد. این اتاق بخشی از یک ساختمان ویلایی بزرگ متعلق به اواخر دوره روم، بین قرن ۳ و ۴ پس از میلاد است.

طی بررسی های ژئوفیزیکی و ارزیابی باستان‌ شناسی مشخص شد که این ویلا توسط طیف وسیعی از ساختمان‌های دیگر از جمله انبارها، سازه‌های مدور و یک حمام احتمالی احاطه شده است.

به گزارش سازمان تاریخ انگلیس (Historic England)، سکنه این مجموعه احتمالاً افرادی ثروتمند و با دانش ادبیات کلاسیک بوده اند.

دانکن ویلسون (Duncan Wilson)، مدیر اجرایی Historic England، گفت: کشف اين ويلا و چنین موزاییک کمیابی با این ابعاد بسيار مهم و قابل توجه است. وي همچنين افزود: با محافظت از این سایت، می‌توانیم به مطالعه و پژوهش در آن ادامه داده و مشتاقانه منتظر آموخته های جديدی از کاوش‌های آینده در مورد مردمی که بیش از ۱۵۰۰ سال پیش در آنجا زيسته اند، باشيم.

به دنبال دستور دولت انگلستان، موزاییک و مجموعه ویلایی یافت شده متعلق به دوره روم به‌ عنوان یک بنای یادبود محافظت می‌شوند. به گزارش سیناپرس، به گفته کارشناسان، اين بنای تاریخی اهمیت ملی استثنایی برای دولت دارد که متضمن محافظت قانونی بقایای آن بوده و به مبارزه با فعالیت های غیرمجاز مانند عملیات های گنج یابی کمک می کند.

مترجم: فاطمه امینی

منبع: farminguk

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا