مشاغل آینده مبتنی بر سواد رسانه‌ ای و بر بستر دیجیتال مارکتینگ شکل می‌گیرد

 بیستمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده با موضوع "سواد دیجیتال و بازاریابی محصول در مشاغل آینده" از سوی معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و با همکاری جهاد دانشگاهی واحد زنجان برگزار شد.

سید حمیدرضا عظیمی، دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مدرس و مشاور بازاریابی و کسب و کار در این نشست با اشاره به اهمیت سواد دیجیتال گفت: سواد رسانه‌ای در کسب و کار و زندگی مردم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، بنابراین توجه به سواد رسانه‌ای و سواد دیجیتالی بسیار مهم است. سواد فنی، سواد رسانه‌ای و سواد فرهنگی- اجتماعی، سه نوع سواد رسانه‌ای است که باید به آنها توجه کنیم؛ البته باید تاکید کنم که اهمیت سواد رسانه‌ای و سواد فرهنگی- اجتماعی از سواد فنی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه گذشته، حال و آینده دیجیتال مارکتینگ به جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان گره خورده است، گفت: همگامی با تکنولوژی و استفاده از سواد رسانه‌ای در این زمینه بسیار مهم است؛ با دیجیتال مارکتینگ، سواد رسانه‌ای و سواد فرهنگی- اجتماعی می‌توان به اطلاعات و علائق مشتریان دست یافت و آنها را حفظ کرد. کسب و کارها و مشاغل آینده مبتنی بر سواد رسانه‌ای و بر بستر دیجیتال مارکتینگ شکل می‌گیرند و صرف زمان و هزینه برای دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند نه تنها مشاغل سنتی، بلکه مشاغل آینده نیز از شکست رهایی پیدا کرده و در مسیر موفقیت قرار بگیرند.

عظیمی به شکست کسب و کارها در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی شکست کسب و کارها در بازار سنتی این بود که به سواد رسانه‌ای از یکسو و دیجیتال مارکتینگ از سوی دیگر اهمیت داده نشده بود و مشتریان در شرایطی از دست رفتند و اینجاست که اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل و کسب و کارهای آینده اهمیت پیدا می‌کند. همانطور که در نظام سنتی فضای کسب و کار، به (دهن به دهن گشتن) یک خبر و برند و نام اعتقاد داشتیم، در شرایط کنونی نیز باید با استفاده از سواد رسانه ای و دیجیتال به (دهن به دهن گشتن) بازار و کسب و کار خود بیندیشیم و توجه کنیم و این موضوع در مشاغل و کسب و کار های نو و آینده بسیار اهمیت دارد.

وی تأکید کرد: یکی از شغل‌هایی که به‌واسطه گسترش اینترنت ایجاد شده، متخصصان علم داده (data scientist) است. متخصصان علم داده کسانی هستند که داده می‌گیرند و دانش (Knowledge) بیرون می‌دهند. امروزه شرکت‌ها در دنیا، داده‌های بسیار زیادی از کاربران خود دارند که دوست دارند از آن‌ها استفاده کنند تا خدمات بهتری به مشتری بدهند و سود بیشتری هم بکنند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، عظیمی با طرح این سوال که چرا سواد رسانه‌ای و دیجیتال مارکتینگ برای توسعه کسب و کارها مهم است گفت: امروزه رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان به شدت در حال تغییر است. رشد تکنولوژی از مصرف آن جلوتر است؛ بنابراین هر کسب و کاری که از تحولات دیجیتال و فناوری عقب بماند محکوم به شکست است و این موضوع برای هیچ کسب و کاری استثناء قائل نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا