ناسا طی ده سال آینده در ماه نیروگاه اتمی می سازد

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا در حال طراحی یک راکتور هسته ای در قالب پروژه موسوم به آرتمیس، ماموریتی برای اعزام انسان به مدار زمین و ماموریت های دیگر فضایی و البته ایجاد زیرساخت برای پایگاه دائمی در ماه.

بر این اساس سازمان فضایی ناسا در نظر دارد در ابتدا این مرکز و نیروگاه اتمی را در ماه مستقر کرده و سپس از آنجا، اولین ماموریت های انسانی به مریخ  را آغاز کند.

به گفته ناسا، نیروی سطحی شکافت در ارتباط با سلول ‌های خورشیدی، باتری ‌ها و سلول‌ های سوختی، می ‌تواند انرژی لازم برای عملیات مریخ نورد ها، انجام آزمایش‌ ها و استفاده از منابع ماه برای تولید آب، پیشرانه های فضایی و دیگر منابع برای پشتیبانی از حیات را فراهم کند.

ناسا به دلیل قابلیت اطمینان، قابلیت های تولید انرژی و توانایی بسیار زیاد و البته کوچک و سبک بودن فناوری راکتورهای شکافت هسته ای، به استفاده از این تکنولوژی در ماه علاقه مند است. گفتنی است امکان سنجی این فناوری به سهولت آن در انجام سفر ۳۸۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتری از زمین تا ماه بستگی دارد.
به گزارش سیناپرس، اگرچه امکان استفاده از انرژی خورشیدی در ماه وجود دارد اما به دلیل وجود دره های سایه ‌دار و شب‌ های چند هفته ‌ای قمری، انرژی خورشیدی برای حفظ سکونت طولانی ‌مدت انسان در ماه کافی نیست.

هدف طرح آرتمیس این است که گروهی از انسان ها در سال ۲۰۲۴ روی ماه فرود بیایند، تاریخی که ناسا قبلاً اعلام کرده است که ممکن است با تاخیر مواجه شود. انتظار می ‌رود ماموریت‌ های بعدی، یک ایستگاه فضایی مداری ماه به نام دروازه (Gateway) ایجاد و سپس به آرامی زیرساخت ‌ها و تجهیزات روباتیک لازم برای حفظ زندگی انسان در ماه را به ارمغان بیاورند.

ماموریت فرستادن انسان به ماه و سپس مریخ قرار است یک تلاش مشترک توسط شرکت خصوصی و آژانس های فضایی دولتی در سراسر جهان باشد.
در بیانیه رسمی طرح آرتمیس توسط ناسا ناسا آمده است که در این راستا آژانس فضایی کانادا (CSA) متعهد به ارائه سامانه روباتیک پیشرفته ای برای استفاده در پروژه دروازه شده است.به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی اروپا نیز قصد دارد زیستگاه بین‌المللی (IHab) و ماژول ESPRIT را برای این پروژه فراهم کند که قابلیت‌های ارتباطی اضافی را ارائه می ‌کند.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) قصد دارد به ساخت اجزای سکونتگاهی و تامین تدارکات کمک کند. آژانس فضایی روسیه نیز علاقه خود را برای همکاری در پروژه دروازه ابراز کرده است.به گزارش سیناپرس، ناسا در این رابطه ۵ میلیون دلار به شرکت یا افراد دارای دانش فنی و ایده های اجرایی برای طراحی یک ژنراتور برق سطحی مبتنی بر شکافت هسته ای پیشنهاد می دهد. درخواست ها باید تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ به این سازمان ارسال شوند.

منبع: sputniknews