ابتلا به کرونا تا چه حد برای زنان باردار خطرناک است؟

به گزارش سیناپرس، به تازگی تیمی از محققان بریتانیایی به بررسی خطر احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین پرداخته و برای یافتن اینکه آیا و چگونه ویروس می ‌تواند از یک زن باردار آلوده به جنین او منتقل شود، اعضای مختلف بدن جنین و بافت جفت را از نظر وجود دو گیرنده پروتئین سطح سلولی (ACE2 و TMPRSS2) مورد نیاز ویروس برای آلوده کردن سلول‌ها و انتشار بیماری بررسی کردند.

گفتنی است تنها اندام های جنینی که هر دو گیرنده فوق را دارند، روده و کلیه هستند و در این میان کلیه جنین از نظر آناتومیکی در برابر قرار گرفتن در معرض ویروس محافظت می شود و بنابراین در خطر عفونت کمی قرار دارد.

به گفته محققان، این ویژگی، بدان معناست که ویروس فقط از طریق روده می تواند جنین را آلوده کند و این امر نیز از طریق بلع مایع آمنیوتیک آلوده ممکن خواهد بود، کاری که نوزاد متولد نشده به طور طبیعی برای دریافت مواد مغذی انجام می دهد.

ماتیا گرلی از دانشگاه کالج لندن و بیمارستان سلطنتی فری و سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق می گوید: جنین در نیمه دوم دوره بارداری شروع به بلعیدن مایع آمنیوتیک می کند. برای ایجاد عفونت، ویروس SARS-CoV-2 باید به مقدار قابل توجهی در مایع آمنیوتیک اطراف جنین وجود داشته باشد. 
به باور پژوهشگران اگرچه این موضوع از نظر تئوری امکان پذیر است اما از نظر عملی احتمال وقوع آن بسیار اندک بوده و بسیاری از مطالعات مرتبط با مراقبت های زایمان نشان داده اند که مایع آمنیوتیک اطراف جنین حتی در صورت ابتلای مادر به کووید ۱۹، معمولا حاوی ویروس کرونا نیست.
ماتیا گرلی در این رابطه اعلام کرد: یافته های ما توضیح می دهد که عفونت بالینی جنین در دوران بارداری امکان پذیر اما غیرمعمول است و این می تواند خیال مادران باردار را راحت کند. 

پروفسور پائولو دی کوپی، از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و استاد مؤسسه بهداشت کودکان UCL Great Ormond Street نیز در تکمیل اظهارات همکارش عنوان کرد: ما نشان داده ایم که روده جنین با مایعات آمنیوتیک بلعیده شده توسط نوزاد در تماس بوده و مستعد ابتلا به ویروس SARS-CoV-2 است.به گزارش سیناپرس، با این حال، جفت به عنوان یک مانع طبیعی عمل کرده و شواهد محدودی مبنی بر وجود مایع آمنیوتیک حاوی ویروس در روزه جنین وجود دارد و من با اطمینان می توانم به مادران باردار در این رابطه اطمینان خاطر بدهم.

پژوهشگران خاطرنشان می کنند که بزرگترین خطر برای جنین در دوران بارداری در صورتی است که مادر به کرونای بسیار شدید مبتلا شود. در این شرایط ویروس کرونا ممکن است با غلظت بالایی در مایع آمنیوتیک وجود داشته باشد که این موضوع علاوه بر خطر ابتلای جنین می تواند باعث زایمان زودرس شود.
در این میان واکسیناسیون علیه کووید ۱۹  بهترین راه برای محافظت از نوزاد و مادر است.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی BJOG – An International Journal of Obstetrics & Gynaecology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا