سیروز کریپتوژنیک چیست؟

سیروز کریپتوژنیک چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟ آیا این نوع سیروز کبدی می توانند به علت ابتلا به ویروس هپاتیت ایجاد شود؟

هپاتیت ویروسی نوع B و C، اختلال در مسیر خروج خون از کبد( بورکیاری یا نارسایی قلبی)، مصرف مشروبات الکلی، ابتلا به بیماری های متابولیک مانند هموکروماتوز، بیماری ویلسون، انسداد طولانی مدت مجاری صفراوی، اختلال خود ایمنی، برخی سموم و داروها و همچنین سوء تغذیه و دیابت قندی از جمله مهمترین علل ایجاد سیروز کبدی هستند.

در برخی از موارد که همه علل سیروز کبدی مورد بررسی قرار می گیرند و علتی برای بروز این بیماری یافت نمی شود اصلاح کریپتوژنیک یا بدون علت به کار می رود. برخی از این بیماران قبلا دچار هپاتیت ویروسی نوع B  یا C شده اند و در حال حاضر آزمون های موجود مرسوم نمی تواند آنها را اثبات کند و در واقع بعد از ایجاد سیروز کبدی از خون فرد خارج شده اند و با آزمون های بسیار حساس و در آزمایشگاه های تحقیقاتی می توان رد پای این عفونت ها را پیدا کرد. به هر حال علم پزشکی تا به حال نتوانسته است تمامی علل سیروز کبدی را پیدا کند و ممکن است در آینده مشخص شود که انواعی از هپاتیت خود ایمنی و یا سندروم متابولیک جزو علل سیروز کبدی باشند.

*دکتر سید موید علویان، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا