کشف قبر تخت خوابی شاهزاده وایکینگ ها

به گزارش سیناپرس، معمولاً تصور می ‌شود که تختخواب با یک تشک نرم مفهومی لوکس مدرن برای به دست آوردن خوابی راحت و آرام است و شاید کمتر کسی باور کند که استفاده از تختخواب به دوره باستان باز می گردد. آثار کشف شده در سایت باستانی Valsgärde، از دوره عصر آهن  خلاف این مسئله را ثابت کرده و نشان می دهد این مفهوم به دوره ای بسیار دورتر از آنچه تصور می شد باز می گردد.

محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) در مورد این سایت باستانی می گوید: از تختخواب و تشک و پر برای تدفین باستانی در Valsgärde استفاده می شده است. این منطقه به ‌خاطر قبرهای قایقی شگفت ‌انگیزش که قدمت آن به دوران مرووینگیان (Merovingian)، دوره ‌ای درست پیش از عصر وایکینگ‌ها برمی‌گردد، شهرت دارد.

محققان بررسی های خود را روی دو قبر خاص و گچبری هایی که در آنها پیدا شد، متمرکز کردند. طول قایق‌ها تقریباً ده متر بوده و در آن ها دو مرد و فضای کافی برای چند پارو وجود داشتند.به گزارش سیناپرس، این مردان احتمالاً جنگجویان عالی رتبه یا شاهزاده بودند زیرا گورها حاوی سپر، سلاح و کلاه ایمنی تزئین شده بود. در یکی از قایق ها، جغدی با سر بریده گذاشته شده بود. در نزدیکی قایق، حیوانات دیگری از جمله اسب ها نیز وجود داشتند.


بیرگیتا برگلوند، استاد باستان شناسی موزه دانشگاه علم و فناوری نروژ، در توضیح این کشف می گوید: به نظر می رسد که جنگجویان دفن شده در حال پارو زدن به دنیای زیرین بوده اند اما همچنین می توانند با کمک اسب ها به ساحل برگردند.به گزارش سیناپرس، می توان تصور کرد که سر جغد برای جلوگیری از بازگشت این حیوان به زندگی بریده شده باشد. 

کاوش های باستان شناسی نشان می دهد طبقه اشراف یونانی ها و رومی های اغلب روی تخت دفن می شدند، اما برگلوند معتقد است که تا قرون وسطی معمولاً از این روش استفاده نمی شد.

برگلوند و تیم حفاری وی، لایه‌هایی از بستر زیر این دو جنگجو را کشف کردند که احتمالاً هدفی غیر از پر کردن فضا را دنبال می‌کردند. این تیم سال ها به مطالعه قبرها و پرهای داخل پرداختند. در این تختخواب ها انواع پرها استفاده شده و فقط چند پر از مرغابی های شمالی شناسایی شدند. 

این پرها منبعی برای به دست آوردن دیدگاه های جدید در مورد رابطه بین انسان و پرندگان را در دوران گذشته فراهم می کنند. در کاوش های باستان شناسی به ندرت آثاری از پرندگان به جز پرندگانی که برای مصرف غذایی استفاده می شد، یافت می شود.

پرهای یافت شده در سایت Valsgärde احتمالاً دارای معنای نمادین برای نشان دادن اینکه فرد در حال مرگ اهمیت زیادی دارد، است. در فرهنگ‌های دیگر، پرهای مختلف نشان می ‌دهد که چه کسی روی تخت می ‌نشیند.به گزارش سیناپرس، دقیقاً مشخص نیست که از پرها در این گورهای خاص برای چه چیزی استفاده می شده است، با این حال، پرها از غاز تا گنجشک و حتی شاه بوف (نوعی جغد بزرگ) را در بر می گیرد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا