رانندگان روزانه 26 مرتبه صورت خود را لمس می کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، به دنبال شیوع همه گیری کووید- 19، محققان به دفعات از مردم خواستند تا از تماس دست های آلوده با صورت خودداری کنند. اما یافته های اخیر نشان می دهد که رانندگان در هر ساعت حدود 26 بار صورت خود را لمس می کنند. محققان دانشگاه ناتینگهام بر این باورند که این رفتار پرخطر می تواند منجر به گسترش میکروب ها و عفونت ها از جمله عفونت کووید- 19 شود.

آنها بر این باورند که رفتاری لمس صورت، رانندگان را تا حد زیادی در معرض ابتلا به ویروس ها قرار می دهد و زمانی که خودرو به طور مشترک استفاده می شود یا افراد بیشتری از آن بهره مند می شوند، بهداشت وسیله نقلیه تا حد زیادی کاهش می یابد. 

رانندگان با خاراندن بینی یا مالیدن چشم ها، می توانند ویروس ها یا دیگر مواد خارجی خطرناکی را که روی کنترل آلوده یا سطوح آلوده خودرو وجود داشته و پیش از ورود به وسیله نقلیه دست آلوده شده با آنها را با صورت تماس برقرار کرده اند، به بدن خود منتقل کنند. 

محققان 36 راننده را طی 31 ساعت رانندگی تحت کنترل قرار داده و دریافتند که آنها به طور متوسط در هر ساعت حدود 26/4 مرتبه به صورت خود دست می زنند که هر بار حدود 4 ثانیه به طول می انجامد. به گزارش سیناپرس، صورت به خودی خود 79/6 درصد در طول روز به شیوه های مختلف لمس می شود که می توان لمس با موها 10 درصد، گردن 8/6 درصد و شانه ها 1/7 درصد را اشاره کرد. 

محققان اعلام کرده اند که حدود 42/5 درصد از تمام تماس هایی که با صورت انجام شده، پوشش داخلی لب ها، سوراخ های بینی و چشم ها بوده که اغلب غشای آنها در تماس با دست های آلوده قرار می گیرند. 

با وجود این، یافته ها نشان می دهد که رانندگان در مواقعی که کارهای حساسی انجام می دهند مانند تغییر لاین یا دور زدن، هرگز صورت خود را لمس نمی کنند. رانندگی به عنوان یک کار، از نقاط لمس فیزیکی متعددی تشکیل شده و راننده برای کنترل هر چه بهتر وسیله نقلیه، نقاط مختلفی را مانند فرمان و دنده با دست لمس کند. 

به گفته محققان، عفونت های تنفسی مانند ذات الریه، آنفلوآنزا یا کووید از طریق گسترش ذرات پخش شده در هوا بر اثر سرفه و عطسه بیمار را از نزدیک با فرد آلوده حرف زدن است. از این طریق، افراد می توانند باکتری ها، ویروس ها و دیگری میکروب های بیماری زا را انتقال می دهند. 
زمانی که فرد، بیمار یا سطوح آلوده را لمس می کند، دست ها با میکروب ها آلوده می شوند و با دست دادن با فرد مقابل یا تماس دست با سطوح، این میکروب ها قابل انتقال می شوند. 

مترحم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا