یافته جدید محققان در خصوص آزمایش کرونا؛

تست های سریع PCR، به همان خوبی نمونه برداری از بینی هستند

کد خبر : 125036 چهارشنبه 03 آذر 1400 - 18:01:15

محققان نیوزیلندی در یک آزمایش ویژه بر تست های مختلفی که برای تشخیص ویروس عامل کووید 19 به کار می روند، نشان داده اند که یکی از این تست ها که پاسخ دهی سریعی دارد، می تواند به خوبی تست های استاندارد عمل نموده و دقت بالایی را نشان دهد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر در کشورهای مختلف دنیا، تست PCR به عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص ویروس کووید 19 به حساب می آید. اما به نظر می رسد روش های دیگری نیز می توانند آرام آرام جای خود را در این حوزه باز نمایند.

تست PCR استاندارد که پاسخ دهی آن معمولا چندین ساعت طول می کشد، یک نوع آزمایش از گروهی است که به طور کلی به عنوان روش های تقویت اسید نوکلئیک یا NAAT شناخته می شوند و از طریق شناسایی ماده ژنتیکی ویروس کار می کنند.

روش دیگری که با اندکی تفاوت با تست استاندارد، از همین روش NAAT استفاده می کند، روش NAAT هم دما است. اما یک روش دیگر به نام آزمایش سریع آنتی ژن یا RAT وجود دارد که با جستجوی پروتئین‌ها در سطوح ویروسی کار می‌کند. این روش ارزان‌تر از روش های NAAT است و به روشی مشابه تست بارداری خانگی عمل می‌کند.

در این رابطه، یک تیم تحقیقاتی از موسسه ESR نیوزیلند، در یک مطالعه تحقیقاتی، عملکرد چند روش سریع تست را مورد بررسی قرار داده که همگی می‌توانند نتیجه را در کمتر از یک ساعت ارائه دهند. به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج این تحقیق، تست سریع PCR موسوم به کوباس لیات در تشخیص ویروس کووید 19 می تواند به خوبی تست‌های PCR استاندارد عمل نموده و حساسیتی مشابه با آن ها را در شناسایی ویروس فوق ارائه دهد.

این تست که یک پلتفرم موسوم به نقطه مراقبت RT-PCR است، نتیجه را در 20 دقیقه ارائه می دهد و تنها محدودیت اصلی اش، آن است که تنها یک نمونه را در هر زمان آزمایش می کند. لذا این مسئله توان عملیاتی روش فوق را به طور قابل توجهی محدود می کند.

در آزمایش مورد اشاره فوق، تست‌های آنتی ژن سریع و سنجش سریع هم دمای NAAT حساسیت کمتری را در مقایسه با RT-PCR استاندارد نشان دادند.به گزارش سیناپرس، بنابر این نتایج، در صورت شیوع گسترده کووید 19 در یک منطقه خاص، می توان از تست های سریع فوق به ویژه تست کوباس لیات برای تشخیص سریع ویروس عامل بیماری استفاده کرد.

گفتنی است این یافته های پژوهشی در نشریه بین المللی New Zealand Medical Journal منتشر شده اند.