ذهن هوشیار ما مسوول بخش کوچکی از عملکرد مغز است

به گزارش سیناپرس،  با دقت نگاهی به خودتان در آینه بیندازید زیر ظاهر شاداب و بانشاط شما جهانی پنهان از ماشین‌آلات شبکه‌های مشغول به کار است؛ این ماشین آلات شامل داربستی پیچیده از استخوان های متصل، شبکه‌ای از ماهیچه های عضلانی، مقدار زیادی از مایع خاص و حاصل همکاری بین اعضای داخلی است که به صورت پنهانی کار می ‌کند تا شما زنده بمانید. یک لایه از نمادهای حسی با تکنولوژی سطح بالا در خود درمانی که ما آن را پوست می نامیم به طور یکپارچه سطح این ماشین آلات را به صورت روکشی دلپذیر پوشانده است؛ حال به مغز شما می رسیم سه پوند از پیچیده ترین موادی که در این جهان کشف کرده ایم. اینجا مرکز کنترل مأموریت محسوب می شود که کل عملیات را هدایت می‌کند و پیغام ها را از طریق پورتال های کوچکی که در پناهگاه زرهی جمجمه وجود دارد جمع آوری می کند.

کتاب «ناشناخته؛ زندگی اسرارآمیز مغز» نوشته دیوید ایگلمن با ترجمه معصومه ملکی یکی از پرفروش ترین کتاب های غیرداستانی در حوزه عصب‌شناسی بوده است. کتابی که به‌رغم تخصصی بودنش در حوزه علوم اعصاب به گونه‌ای به نگارش درآمده که طیف وسیعی از افراد را مخاطب خود قرار می‌دهد. پرسش اصلی در این کتاب این است که اگر ذهن هوشیار همان نوک کوه یخ شناور باشد؟ بقیه این کوه چه کاری انجام می دهد؟ فروید برای توصیف سه سطح مغز از قیاس کوه یخ شناور استفاده و ذهن هوشیار را به قله این کوه که قابل مشاهده و بیرون از آب است تشبیه کرد.

به اعتقاد نویسنده بیشتر آنچه که مغز انجام می ‌دهد خارج از دسترس خودآگاهی است و به عبارتی به قسمت هایی از این که مربوط می ‌شود که در زیر آب است و قابل دیدن نیست. در واقع افکار و باورهای انسان مربوط به بخشی از مغز است که خارج از دسترس است

اغلب ما بخش هوشیار مغزمان را مسئول اعمال ما نمی‌دانیم امّا همان‌طور که دیوید ایگلمن در این کتاب می گوید این تنها نوک کوه یخ شناور است در واقع ذهن هوشیار ما تنها مسئول بخش کوچکی از عملکرد مغز است. پرسش اساسی اینجاست پس بخش ناهشیار مغز به چه کاری مشغول است؟ در حقیقت بخش ناهشیار مغز ما پایه و اساس ادراک ما را از جهان هستی رقم می‌زند و چه بخواهیم چه نخواهیم این فرایند های ناهشیار عقاید و عمیق ترین باورهای ما را شکل می‌دهند.

 نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که با شناخت عمیق تر بخش ناهشیار مغز می توان مفاهیمی چون زمان، واقعیت جرم، عشق، قمار، اعتیاد و حتی مسائلی چون خدا شناسی عصبی را بهتر درک کرد.
وقتی از دست خودتان عصبی هستید دقیقا چه کسی از دست چه کسی عصبانی است؟ چرا ویلیام داگلاس ادعا می‌کند می ‌تواند هاکی بازی کند در حالی که همه می ‌دانند او بعد از سکته مغزی فلج شده است؟ چرا توماس ادیسون فیلی به نام تاپسی را با جریان برق می‌کشد؟ چرا رقصنده ها در زمان های خاصی از ماه درآمد بیشتری دارند؟ چرا افرادی که اول اسمشان ج است به احتمال زیاد با هم ازدواج می کنند؟ چرا وسوسه می شویم رازی را لو دهیم؟ چرا احتمال خیانت به همسر در بعضی زوج ها بیشتر است؟ یا چرا بیماران مبتلا به پارکینسون که دارو مصرف می‌کنند به قماربازان اجباری تبدیل می‌ شوند؟ پاسخ مجموعه این سوالات را می‌توانیم از زبان ایگلمن بشنویم.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا