ساخت دیواره سبز در بناها کلید خنک کردن شهر هاست

به گزارش سیناپرس، طبق مطالعاتی که حول محور پایداری در دانشگاه پلیموث (Plymouth) انجام شد، یک ساختمان متعلق به دوره قبل از سال ۱۹۷۰ مورد مطالعه و دو بخش از دیوارهای آن در حفظ گرما مورد مقایسه قرار گرفت. علیرغم اینکه هر دو دیوار رو به غرب قرار داشتند، یکی از آن ها با نمای زنده بیرونی متشکل از یک سیستم ورقه پارچه نمدی انعطاف پذیر با جیب هایی که امکان وجود خاک و کاشت را فراهم می کرد، بازسازی شده بود.
محققان پس از پنج هفته اندازه‌ گیری دریافتند میزان گرمای از دست رفته دیوار مقاوم‌ سازی شده با گیاه بیش از ۳۱ درصد کمتر از ساختمان اصلی است. به گزارش سیناپرس،پژوهشگران همچنین دریافتند که دمای روز در بخش پوشیده شده با گیاه پایدارتر از دیوار سنگی خواهد بود، به این معنی که انرژی کمتری برای گرم کردن آن مورد نیاز است.

این مطالعه که توسط دانشگاه زمین پایدار انجام شد، یکی از اولین مطالعاتی است که تأثیر حرارتی سیستم‌های دیوار زنده را بر ساختمان‌های موجود بررسی می کند. در ادامه محققین اعلام کردند، اگرچه این مفهوم نسبتاً جدید است، اما مزایای بیشمار آن مانند تنوع زیستی افزوده، قبلاً اثبات شده اند. 

با این حال، با توجه به اینکه ساختمان‌ ها مستقیماً ۱۷ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای بریتانیا را تولید و گرمایش بناها بیش از ۶۰ درصد از کل انرژی مصرفی در ساختمان‌ها را تشکیل می‌دهد، این یافته‌ های جدید می‌تواند تغییرات بنیادینی در راستای دستیابی به اتلاف انرژی کمتر ایجاد کند.

دکتر متیو فاکس (Matthew Fox)، محقق حوزه معماری پایدار و نویسنده اصلی این پژوهش گفت: در انگلستان، تقریباً ۵۷ درصد از کل ساختمان‌ ها قبل از سال ۱۹۶۴ ساخته شده‌اند. در حالی که مقررات اخیراً برای بهبود عملکرد حرارتی ساخت‌ و سازه های جدید تغییر کرده ‌اند. با این حال، این ساختمان های جدید هستند که نیازمند انرژی زیاد برای گرم کردن بوده و سهم قابل توجهی در انتشار کربن دارند. به گزارش سیناپرس، بنابراین در صورتی که بریتانیا خواهان رسیدن به هدف خود برای به صفر رساندن انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ است، باید شروع به بهبود عملکرد حرارتی ساختمان‌های موجود کند.

دکتر توماس مورفی (Thomas Murphy)، یکی دیگر از محققین این مطالعه و پژوهشگر صنعتی در پروژه کاهش کربن، افزود: با افزایش جمعیت شهری، زیرساخت سبز یکی از  راه حل های بالقوه مبتنی بر طبیعت است که فرصتی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی فراهم می کند. به گزارش سیناپرس،دیوارهای زنده می توانند کیفیت هوا، کاهش صدا و سلامت عمومی را ارتقا بخشند. وی در ادامه افزود: تحقیقات ما نشان می دهد که دیوارهای زنده همچنین موجب صرفه جویی قابل توجهی در انرژی در راستای کاهش تولید کربن ساختمان ها می شوند.

شرح کامل این گزارش در آخرین شماره مجله Building and Environment آمده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا