بحث تغییر اقلیم از یک نظریه علمی به یک فرآیند واقعی تبدیل شده است

مهندس علیرضا دایمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به وقوع پدیده تغییر اقلیم در ایران و جهان، گفت: دست اندازی های بشر نسبت به طبیعت در نقاط مختلف جهان بعد از یک قرن صنعتی شدن شتاب، یافته اثراتش را نشان داده است. ایجاد گازهای گلخانه ای، تمرکز صنایع، توسعه انواع و اقسام روش هایی که منجر به تولید گازهای گلخانه ای می شود، اینها ما را به جایی رسانده که گرمایش زمین در داخل سطوح اتمسفر و کره معکوس شود. خب این باعث می شود که مناطق گرمایش افزایش پیدا کند. در مناطقی بارندگی ها و سیلاب های شدید و موازی با آن در مناطقی خشکسالی های شدید بروز نماید.

دایمی افزود: زمانی بحث های تغییر اقلیم به صورت یک نظریه مطرح بود اما امروز که به فرض در قسمت جنوب غربی آسیا، ما با خشکسالی های مداوم مواجه هستیم یا مثلا در جنوب شرقی آسیا سیلاب های تند اتفاق می افتد، اینها شواهدی هستند که این نظریه را تبدیل به یک فرآیند واقعی می کند که اتفاق افتاده است.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مبحث در دنیا از یک نظریه علمی به یک واقعیت انکارناپذیر تبدیل شده است و به همین دلیل در سازمان ملل این موضوع مورد توجه قرار گرفت. حتی پنل یا مجموعه موسسات بین الدول دراین زمینه ایجاد شده است. اقداماتی در این خصوص دارد صورت می گیرد و محدودیت هایی در جهان برای توسعه بیش از پیش صنعتی در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: اتفاقی که در کشور ما جدای از همه این مسایل افتاده است، تداوم چندین سال خشکسالی و گرمایش است که کم شدن منابع آب و تغییر در الگوی بارش را به همراه آورده است. اگر این واقعیت را تغییر اقلیم ننامیم، واژه دیگری برایش نمی توانیم در نظر بگیریم. باید اذعان بکنیم که این اتفاقات افتاده و دنیا نسبت به آن حساس است. بخشی از مسایلی که الان در ناحیه جنوب غربی آسیا دارد اتفاق می افتد که بعضا متضاد با این در قسمت جنوب شرقی آسیا، رخ می دهد ناشی از این پدیده است.

دایمی تاکید کرد: بر اساس مطالعاتی که سازمان های بین المللی انجام داده اند و بر اساس اطلاعاتی که از ماهواره های ناسا دریافت شده و راستی سنجی های زمینی که نسبت به آنها صورت گرفته، نشان می دهد که این شرایط تا ده ها سال دیگر ادامه دارد. پیش بینی شده تا سال 2050 یعنی 35 سال دیگر، مسیر گرمایش زمین همچنان طی می شود و طبعا اقدامات بشر برای جلوگیری از این موضوع به زودی نتیجه نخواهد داد. یعنی برای این دست اندازی هایی که بشر در طبیعت کرده، تاوان بسیار سنگینی باید پرداخت شود. نمونه اش همین چیزی است که مثلا امروز در کاهش سطوح جنگل های غرب و شمال کشور می بینید، در آتش سوزی هایی که به دلیل گرمایش اتفاق افتاده می بینید، در اتفاق هایی که برای یخچال ها رخ داده می بینید. ما خودمان در کشورمان چندین یخچال طبیعی داشتیم که به لحاظ تاریخی سالیان سال وجود داشته اند مثل یخچالی که در علم کوه است اما بخش عمده ای از اینها هم اکنون از دست رفته است.      

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا