هوش مصنوعی ایران در حوزه سلامت تجاری سازی نشده است

دکتر علی علیزاده، رئیس کمیته سلامت دیجیتال معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با سیناپرس گفت: طبیعتا تکنولوژی های جدید و به روز دنیا در حوزه سلامت به دلیل اینکه عملا با جان مردم سر و کار دارد خیلی سریعتر از سایر حوزه ها ورود پیدا می کنند و عملیاتی می شوند. از اینرو هوش مصنوعی از جمله این تکنولوژی هاست که امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون کاربردهای آن در حوزه سلامت عملیاتی شده است.

وی به کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه پزشکی اشاره کرد و افزود: اکنون هوش مصنوعی در حوزه درمان برای تشخیص برخی بیماری ها عملیاتی شده است. در حوزه توسعه داروها و پیشنهاد داروهای جدید نیز کاربردهای زیادی پیدا کرده و شرکت ها و استارتاپ هایی در این حوزه در حال فعالیت هستند. به گزارش سیناپرس، وی اظهارداشت: هم اکنون هوش مصنوعی در حوزه سلامت به دلیل نقش موثر و کاهش هزینه ها، افزایش سطح دسترسی و کیفیت ارایه خدمات نسبت به حوزه های دیگر پیشرفت‌های بهتری پیدا کرده است.

وی به چالش های این حوزه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون محققان ایرانی در زمینه هوش مصنوعی خیلی خوب ورود پیدا کرده و توانمند شده اند اما برای اینکه آنها بتوانند این موضوع ها، روش ها و مدل های کاری شان را در بیماران تست کنند باید به یک سری داده های بالینی، بیماری ها و اطلاعات درمانی دسترسی پیدا کنند. لذا ضرورت دارد یکسری قواعد و قوانینی پیرامون این موضوع وضع شود تا محققان بتوانند از این داده ها استفاده کنند. در واقع یکی از نیازهای اصلی توسعه هوش مصنوعی در کشور تعیین قوانین و قواعد بالادستی است.

وی بیان کرد: اولا باید جمع آوری داده ها و دوم، چگونگی و قواعد دسترسی به اطلاعات برای محققان روشن شود تا هوش مصنوعی بتواند در کشورمان توسعه پیدا کند. در نهایت پس از اینکه روش هایشان توسعه پیدا کرد و مورد استفاده قرار گرفت، برای تولید اپلیکیشن ها یا سایر موارد  باید روی یک سری از نمونه ها، بیماران و برخی از کارآزمایی های بالینی تست انجام دهند تا در نهایت محصولشان بتواند قابلیت ارایه خدمات به بازار را داشته باشد.

رئیس کمیته سلامت دیجیتال معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: هفته گذشته هم مقام معظم رهبری به بحث هوش مصنوعی و لزوم توجه به این حوزه در کشور به طور جدی تاکید فرمودند از اینرو نهادها، دستگاه ها، معاونت علمی و فناوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها باید حتما روی این موضوع متمرکز کنند تا فناوری هوش مصنوعی در کشور به طرز مناسبی توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: هرچند هم اکنون طبق گفته مسوولان ایران در زمینه هوش مصنوعی رتبه نخست در منطقه را دارد اما برای رسیدن به جایگاه واقعی خودمان فاصله زیادی داریم و هنوز کاربردهای این فناوری در حوزه سلامت خیلی توسعه پیدا نکرده و تجاری نشده است.

وی در پایان گفت: توجه ویژه به موضوع هوش مصنوعی می تواند موجبات رشد و ارتقای جایگاه کشورمان در این زمینه و ایجاد یک مزیت رقابتی مناسب را فراهم کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا