کنترل مقاومت آنتی بیوتیکی به کمک داروی هپاتیت سی

به گزارش سیناپرس، داروی تلاپریور (Telaprevir) در درمان هپاتیت C که یک نوع عفونت کبدی است و منجر به التهاب می ‌شود، کاربرد داشته و با مکانیزم مسدود کردن پروتئین‌های خاصی در ساختار باکتری ‌ها عمل می ‌کند.

این پروتئین‌های مسدود شونده چپرون (chaperones) نامیده می‌شوند و با تا کردن پروتئین‌ها به درون سلول‌ ها، نقش مهمی در عملکرد سلولی دارند. در این تحقیقات مشخص شد، با مسدود کردن چپرون های مناسب، باکتری ها ممکن است نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاومت کمتری داشته باشند.

تانیا لوپولی (Tania Lupoli)، نویسنده ارشد این تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: تلاپرویر،  اولین ترکیب بالینی تأیید شده است که عملکرد چپرون در باکتری‌ها را مهار می‌ کند.به گزارش سیناپرس، لو پولی، استادیار شیمی در دانشگاه نیویورک و از اعضای این تیم پژوهشی نیز اعلام کرد: پژوهش های انجام گرفته یک گام حیاتی در توسعه مهارکننده‌های مولکولی چاپرون است که می‌توانند در باکتری‌ ها برای افزایش قدرت آنتی ‌بیوتیک‌ ها و کاهش سرعت تکامل مقاومت آنتی‌بیوتیکی استفاده شوند.


در این مطالعه محققان ۲۵ هزار ترکیب از جمله هزار و سیصد داروی تایید شده را برای شناسایی مولکول‌های کوچکی که در مایکوباکتریوم توبرکلوزیس که میکروب بیماری سل است و چاپرون ها را مهار می‌ کنند، غربالگری کردند.

آنها در طول فرآیند غربالگری دریافتند که تلاپرویر به چاپرون های مایکوباکتریایی متصل می شود و توانایی آنها را برای تا زدن پروتئین ها مسدود می کند. این امر باعث حساسیت بیشتر مایکوباکتری ها به آنتی بیوتیک ها، از جمله استرپتومایسین به عنوان داروی رایج سل می شود. تلاپرویر همچنین مقاومت مایکوباکتری ها را در برابر داروی سل ریفامپیسین را نیز کاهش می دهد.

در مطالعات انجام شده در ماه اوت مشخص شد که افزایش استفاده از آنتی بیوتیک ها در پزشکی و کشاورزی از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰منجر به افزایش مقاومت این داروها در میان خرس های قهوه ای سوئدی شده است.به گزارش سیناپرس، اما در پی تصویب سیاست های ملی در جهت محدود کردن استفاده از داروها، محققان شاهد روند نزولی این مقاومت هستند.

سال گذشته، مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده طی یک برنامه ملی اقداماتی را برای مبارزه با عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک راه‌ اندازی کردند. 

به گفته سی دی سی CDC))، در ایالات متحده، باکتری ‌های مقاوم به آنتی ‌بیوتیک موجب مرگ حدود ۳۵ هزار نفر در سال شده و هزینه‌های بهداشتی بالغ بر ۴.۸ میلیارد دلار در سال را به دولت تحمیل می کند. شرح کاملا این پژوهش در مجله Cell Chemical Biology منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا