دندان نئاندرتال ها زودتر از انسان های امروزی رشد می کرد

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات انجام شده درباره زمانی که یک دندان شیری از لثه فک بالایی یک کودک نئاندرتال بیرون می آید، اطلاعات جدیدی را در مورد رشد این شاخه از انسان های منقرض شده ارايه می دهد.

بر این اساس، مطالعات باستان شناسان نشان داد که صاحب این دندان شیری حدود ۱۲۰ هزار سال پیش در منطقه کراپینا، کرواسی کنونی زندگی می کرده و احتمالا این نوزاد در سن ۴ ماهگی نخستین دندان خود را به دست آورده باشد در حالی که در انسان های مدرن ، زمان رشد نخستین دندان شیری حداقل بعد از ۷ ماهگی است. دندان های جلویی معمولاً اولین دندان هایی هستند که از لثه بیرون زده و به نوزادان کمک می کنند تا شروع به خوردن غذاهای سفت تر کنند.

آلسیا ناوا از دانشگاه کنت بریتانیا در این رابطه می‌گوید: تا به حال، اطلاعات کمی در مورد چگونگی رشد دندان های شیری در کودکان نئاندرتال وجود داشت. بررسی دندان های شیری دریچه ای منحصر به فرد به زندگی دوران بارداری و اوایل دوران کودکی انسان های گذشته است. آنها به عنوان بخشی از یک ارگانیسم در حال توسعه رشد می کنند. بنابراین، ما می‌توانیم از دندان‌ها برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد نرخ رشد کودکان استفاده کنیم. 

در این مطالعات، ناوا و همکارانش از فناوری اشعه ایکس قوی برای گرفتن عکس های سه بعدی از دندان این نوزاد نئاندرتال و در قسمت سفید بالای دندان به نام تاج تا قسمت کوچکی از ریشه دندان استفاده کردند. باید توجه داشت که تاج دندان از مینا ساخته شده و در مینای دندان های شیری، علامت ضعیفی به نام خط نوزادی دیده می شود که در زیر آن مینای دندان قبل از تولد نوزاد تولید می شود و بالای آن مینای دندان پس از زایمان قرار می گیرد.
مینای دندان توسط سلول ها در یک چرخه روزانه رسوب می کند که به آن الگویی از نوارهایی به نام خطوط متقاطع داده و فاصله بین نوارهای مجاور نشان دهنده میزان رشد دندان در یک روز است.

این تیم مطالعاتی از این خطوط رشد برای ارزیابی اینکه دندان شیری در بدو تولد تا چه اندازه توسعه یافته بود و چقدر زمان لازم برای رشد بعد از زایمان لازم بود تا اینکه به اندازه کافی بالغ شود، استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، در ادامه باستان شناسان با تجزیه و تحلیل استخوان فک این نوزاد نئاندرتال که حامل سه دندان که در زمان مرگ وی در شرف بیرون آمدن از لثه بودند، زمان رشد دندان های وی را تخمین زدند.

بر این اساس مشخص شد که نئاندرتال‌ها بین ۴  تا ۸ ماه پس از تولد شروع به رشد دندان‌های شیری خود می کردند. دندان های شیری انسان مدرن معمولا دیرتر و در حدود ۷ تا ۱۰ ماهگی ظاهر می شوند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا