بازگشایی خیابان ۳ هزار ساله ابولهول ها در مصر

به گزارش سیناپرس، خیابان ابولهول ها یک خیابان باستانی باقی مانده از روزگار فراعنه است که در نوع خود بی نظیر بوده و صدها مجسمه باستانی در طرفین آن قرار دارد. امتداد کامل خیابان به طول ۲ هزار و ۷۰۰ متر و عرض آن نیز حدود ۷۶ متر است که معبد مشهور کارناک را به معبد اقصر متصل می‌کند. این خیابان در شهر باستانی تبس کشف شده و دارای ابوالهول‌ های متمایز و مجسمه ‌هایی از سر قوچ است که در هر دو طرف ردیف شده‌ ا ند.
در سال ‌های اخیر، مصر تلاش‌های زیادی را برای ترویج اکتشافات باستان ‌شناسی خود کرده و تلاش می ‌کند صنعت گردشگری بیمار خود را  احیا کند. یکی از این  سیاست ها، برگزاری مراسم ویژه و پر سر و صدا مانند رژه مومیایی های فراعنه است که چند ماه قبل برگزار شده و طی آن ۲۲ مومیایی از پادشاهان مصر از خیابان های قاهره عبور کردند.

مطالعات باستان شناسان نشان می دهد که ساخت خیابان ابوالهول در دوران پادشاهی جدید آغاز شده و در زمان سلطنت سلسله سی ام Nectanebo Iدر حدود سال های ۳۸۰ تا ۳۶۲ قبل از میلاد  به پایان رسید، اما این خیابان در طول قرن ها زیر لایه های شن مدفون شد.

این خیابان در سال ۱۹۴۹ و زمانی که باستان شناس مصری محمد زکریا غنیم هشت مجسمه را در نزدیکی معبد اقصر کشف کرد، شناسایی شد. به گزارش سیناپرس، در ادامه حفاری های متعددی بین سال های ۱۹۶۴ تا ۲۰۰۰ در این منطقه انجام شده و بسیاری از خانه ها و حتی یک کلیسای ۱۱۵ ساله نیز که روی این خیابان قرار داشتند، تخریب شدند تا خیابان ابولهول ها کاملا از زیر خاک آزاد شود.

آشفتگی های سیاسی مصر پس از سال ۲۰۱۱ باعث توقف این پروژه شده و سپس در سال ۲۰۱۷ مجددا آزادسازی این خیابان از زیر غبار هزاران ساله تاریخی ادامه یافت.

به گزارش سیناپرس، تاکنون ۱۰۵۷  مجسمه اصلی در این خیابان پیدا شده که به سه گروه کلی انسان، شیر و قوچ و تلفیق آن ها  تقسیم می شوند. گفتنی است بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است مراسم افتتاح این خیابان به طور زنده از شبکه های خبری و وبسایت یوتیوب پخش شود.

مترجم:  فاطمه کردی
منبع: abcnews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا