پارچه هایی که مانند اختاپوس رنگ عوض می کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از newscientist، محققان سال هاست تلاش می کنند تا با الهام از طبیعت لباس هایی تولید کنند که بتوانند مانند بدن حیواناتی چون آفتاب پرست و اختاپوس تغییر رنگ دهند. این لباس ها برای نیروهای نظامی که در عملیات ها خود نیاز به استتار دارند، بسیار کاربردی است. تاکنونو نمونه هایی از این لباس ها تولید شده است.
بسیاری از موادی که برای ساخت لباس های استتار مورد استفاده قرار می گیرند، به دلیل نیاز به انرژی یا حسگرهای خارجی همزمان با ضبط ویدئو از آنچه که در اطراف می گذرد، محدود می شوند.

محققان دانشگاه «شانگهای جیائو تونگ» واقع در چین نوعی ماده دو لایه تولید کرده اند که هر کدام از آنها دامنه انبساط حرارتی متفاوتی دارند. 
در یکی از این لایه ها رنگدانه هایی از رنگ های ترکیبی تزریق شده و لایه دیگر نیز رنگی مشابه پس زمینه را ایجاد کرده است. زمانی که این ماده سرد است، لایه ها تنش های متفاوتی دارند که باعث می شود چین و چروک های ریزی روی سطح لایه ها ایجاد شود. 
نوری که به این سطح ساطع می شود، باعث گرم شدن لایه ها شده و آنها را به میزان متفاوتی منبسط می کنند و موجب می شود هر دو ماده دوباره صاف شده و چین و چروک ها از بین برود. 
ایجاد و از بین رفتن این چین و چروک ها به رنگ اجازه می دهد نور منعکس شده را تحت کنترل بگیرد. به گزارش سیناپرس، در حالت چروکیده، طیف مخروطی از رنگ روشن منعکس می شود اما زمانی که مواد صاف می شوند، رنگ بازتاب شده با پس زمینه مطابقت می کند و هر چیزی که در ماده پوشانده شده، استتار می شود. 
از آنجایی که در این سیستم از انرژی یا حتی حسگر استفاده نشده، محققان معتقدند که می تواند لباس های استتاری تطبیقی ارزان قیمتی را با کمک آنها تولید کرد. ارتش آمریکا پیش از این فراخوانی را برای استتار پوشیدنی با توانایی هایی شبیه بدن آفتاب پرست ارائه کرده بود. 
 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا