کنترل دیابت با نابودی سلول های زامبی شکل بدن

به گزارش سیناپرس، سلول ‌های زامبی، سلول هایی هستند که در بدن انسان تقسیم نشده و با افزایش سن تجمع پیدا کرده و اثر مخربی بر بدن دارند. انواع پیشرفت‌ های پزشکی باعث شده تا داروی ترکیبی برای از بین بردن این سلول های پیر به دست آید.

در همین راستا تیمی از محققان به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه سلول های آسیب دیده و ماندگار می توانند بر رفتار سلول های چربی، تأثیر منفی گذاشته و چگونه حذف آنها می تواند علائم دیابت را در موش های چاق کاهش دهد.

یکی از راه‌ هایی که سلول‌ های پیر می ‌توانند فعالیت سلول‌ های همسایه و سالم را مختل کنند، تغییر روش پردازش قندها و پروتئین ‌ها است که مشکلات متابولیسمی را به همراه خواهد داشت.

پژوهشگران دانشگاه کنتیکت (Connecticut) ایالات متحده آمریکا در یک پروژه تحقیقاتی به دنبال روشن کردن نقش سلول‌ های زامبی شکل در دیابت نوع دو که در وضعیت متابولیک حدود ۳۴ میلیون نفر فقط در ایالات متحده تاثیر گذاشته، بودند.

به گزارش سیناپرس، برای انجام این کار، دانشمندان تمرکز خود را بر مقاومت به انسولین به عنوان یک عامل خطر اصلی برای دیابت نوع دو که به موجب آن سلول ‌های بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی ‌دهند و از جذب گلوکز جلوگیری کرده و در عوض باعث تجمع آن در خون می ‌شوند، معطوف کردند. مقاومت به انسولین با چاقی مرتبط است و در بیشتر افراد مبتلا به دیابت وجود دارد، بنابراین دانشمندان از موش های چاق به عنوان الگویی برای روشن کردن این رابطه استفاده کردند.

آزمایش‌ ها همچنین نشان می دهد که جمعیتی از سلول ‌های پیر یا همان زامبی در بافت چربی موش‌ های چاق جمع شده و از بین بردن متناوب آن‌ ها باعث کاهش مقاومت به انسولین می ‌شود. تیم پژوهشی مذکور توانایی داروهای تجربی داساتینیب (dasatinib) و کوئرستین (quercetin) را برای از بین بردن سلول های پیر در بافت انسانی در آزمایشگاه با موفقیت قابل توجهی آزمایش کردند. قابل ذکر است، این بافت اهدایی از افراد چاق به موش‌ ها پیوند شده و در آنجا مقاومت به انسولین ایجاد کرد. سپس دانشمندان توانستند از کوکتل دارویی خود استفاده کرده و مقاومت به انسولین را تقریباً از بین ببرند.
مینگ زو (Ming Xu) از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در این رابطه توضیح داد: این داروها می توانند چربی انسانی را سالم کنند که فرایندی بسیار مفید است. نتایج آزمایش های ما بسیار چشمگیر بوده و مسیر را برای آزمایش های بالینی در مقایس بزرگ که برای بررسی اثربخشی و ایمنی این داروها در انسان بسیار مهم و حیاتی است، باز کرد.

به گفته دانشمندان مطالعه سلول های پیر، سطوح بالایی از یک مهارکننده کیناز وابسته به سیکلین به نام p21 را نشان می دهد.به گزارش سیناپرس، از آنجایی که تحقیقات قبلی در این زمینه روی نشانگرهای سلولی مختلف متمرکز شده بود، دانشمندان معتقدند پاکسازی سلول ‌هایی که سطوح بالای p21 را بیان می‌ کنند، تأثیرات قدرتمندی در کاهش اثرات دیابت ایجاد می‌ کند.
شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی متابولیسم سلولی (Cell Metabolism) منتشر شده و قابل دسترس است.