نگاهی به قدیمی ترین برنج جهان

به گزارش سیناپرس،  موزه ملی چین میزبان قدیمی ترین نمونه برنج کشف شده در جهان است که حدود ده هزار سال قدمت دارد. بقایای این برنج  باستانی که از سایت شانگشان در استان ژجیانگ در شرق چین کشف شده است، بخشی از آثار برجسته فرهنگ شانگشان محسوب می شود که بین ۱۱ هزار و ۴۰۰ سال تا ۸ هزار و ۶۰۰ سال قدمت دارد. گفتنی است این شهر به عنوان مهد فرهنگ جهانی برنج کاری شناخته می شود.

در این نمایشگاه حدود ۲۰۰ اثر از فرهنگ شانگشان اولیه، میانی و متاخر، از جمله سفال های نقاشی شده و آثار سکونتگاهی و آغاز کشاورزی به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه با عنوان « برنج، خاستگاه، روشنگری: نمایشگاه ویژه اکتشافات باستان شناسی فرهنگ شانگشان در ژجیانگ» برگزار می شود.

به گزارش سیناپرس، سایت باستانی شانگشان برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ در بخش های پایین دست رودخانه یانگ تسه کشف شد. باستان شناسان در مطالعات خود بقایایی مربوط به کشت برنج را با قدمت حدود ده هزار سال کشف کردند که نشان دهنده یکی از اولین بقایای شناخته شده سکونتگاه ها در جهان بوده و چندین سفال منقوش نیز در این کاوش ها کشف شد.

این نمایشگاه با هدف به تصویر کشیدن توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بشر در آغاز کشاورزی مبتنی بر برنج کاری است. متاسفانه شرایط مرطوب و نامناسبی که این نمونه های برنج باستان طی هزاران سال در آن قرار داشتند باعث می ‌شود مشخص نباشد که آیا اولین قطعات میکروسکوپی سیلیس از گیاهان اهلی، وحشی یا انتقالی برنج آمده‌اند یا خیر؟

باستان شناسان همچنین طی مطالعات خود در این سایت باستانی، آثاری از پوسته برنج را روی قطعات سفال، به اضافه ابزارهای سنگی که می توانستند برای آسیاب استفاده شوند، یافته اند.به گزارش سیناپرس،  دانشمندان خاطرنشان می کنند که علائم موجود روی جوان ‌ترین نمونه‌ های این برنج های باستانی شبیه به نشانه ‌هایی است که در فیتولیت ‌های برنج های اهلی ‌تر و مدرن ‌تر امروزی نیز یافت می ‌شوند.

منبع: china.org