فناوران برای ساخت موتورهای الکتریکی پربازده فراخوانده شدند

حضور موتورهای الکتریکی در صنایع مختلفی به ویژه در بخش صنعت و لوازم خانگی  پررنگ و جدی است و با توجه به هزینه‌های بالای ارزی برای واردات این الکتروموتورها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سازندگان نمونه ایران‌ساخت حمایت می‌کند.

این رویداد با هدف شناخت ظرفیت‌های داخلی در زمینه ساخت موتورهای الکتریکی پربازده، رفع چالش های صنایع، حمایت و هدایت پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی به سوی تولید و بومی سازی فناوری این تجهیزات، برگزار می‌شود.

این رویداد با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نیرو و توسط شرکت دانش‌بنیان موتور سهند و حضور شرکت‌های بزرگ و توانمند تولیدکننده تجهیزات دارای الکتروموتور برگزار می‌شود و  بومی‌سازی و ساخت الکتروموتورها در قالب رویدادملی طراحی و ساخت موتور پربازده مورد حمایت قرار می‌گیرد.

علاوه بر این حمایت‌ها، صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی  نیز زمینه را برای ارائه تسهیلات مالی و تجاری‌سازی پروژه‌های انتخاب شده به برگزیدگان فراهم کرده است.

شرکت کنندگان در این رویداد، می‌باید ضمن طراحی و ساخت موتور الکتریکی پربازده مغناطیس دائم یا غیرمغناطیس دائم برای کاربرد کولر آبی را در قالب یک طرح مفهومی و تفصیلی  را بر اساس الگوهای ارائه شده از سوی برگزار کنندگان رویداد، طراحی کنند.

فرآیند ارائه و انتخاب طرح‌ها

گروه‌های متقاضی، طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌کنند تا توسط کمیته علمی مسابقه که از متخصصان دانشگاهی و صنعتی در زمینه ماشین‌های الکتریکی هستند به دقت مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرد. طرح‌هایی که حداقل امتیاز لازم برای ورود به مرحله بعد را دریافت کنند، 2 ماه فرصت خواهند داشت که جزییات طراحی خود را تکمیل و در قالب دفترچه طراحی تفصیلی ارائه کنند.

دفترچه‌های طراحی تفصیلی توسط کمیته علمی، مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد و تیم‌های منتخب فاز طراحی، تا پایان خرداد 1401 معرفی می‌شوند و وارد فرآیند ساخت خواهند شد.

پس از پایان مهلت نمونه‌سازی، در شهریور 1401، تمام موتورهای ساخته شده توسط کمیته علمی مورد آزمون قرار می‌گیرد. پس از آزمون‌های عملی، براساس نتایج این آزمون‌ها و امتیاز کسب شده تیم‌ها در مرحله طراحی تفضیلی، هیئت داوران، تیم‌های برگزیده را معرفی خواهد کرد که این برگزیدگان در اختتامیه مسابقه که در مهرماه 1401 برگزار خواهد شد جوایز خود را دریافت می‌کنند.

10 تیم برتر مرحله طراحی، به تشخیص کمیته داوران و بر اساس ارزیابی و داوری دقیق طرح‌های تفضیلی ارائه شده آنها، تعیین و معرفی می‌شوند. این ده تیم، کمک هزینه ساخت دریافت می‌کنند و مراحل ساخت و آزمون‌های حین ساخت را می‌توانند در محل شرکت بنیان موتور سهند و با همکاری متخصصان طی کنند.

آموزش تیم‌های برگزیده

این ده تیم به همراه سایر تیم‌هایی که مجوز ورود به مرحله ساخت را دریافت کنند، بعد از ساخت نمونه نهایی، دوباره با هم رقابت خواهند داشت و برگزیدگان نهایی مسابقه از میان تیم‌هایی انتخاب می‌شوند که آزمون‌های عملی را با بهترین نتیجه پشت سر بگذارند.

در کلاس طراحی و ساخت موتور مغناطیس دائم، به سه تیم نخست به ترتیب 200، 150 و 100 میلیون ریال جایزه نقدی اعطا خواهد شد. در کلاس موتور غیر مغناطیس‌دائم نیز به دو طرح برگزیده به ترتیب 200 و 150 میلیون ریال جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا