تولید زهر مار از مخمر مهندسی‌شده برای نابودی لخته‌های خونی

مار Agkistrodon acutus در حیات وحش، به دلیل مرگبار بودنش مشهور است و افرادی که با این مار گزیده می‌شوند، پس از برداشتن چند قدم از پای در می‌آیند.محققان از ویژگی‌های پزشکی زهر این مار آگاهی دارند. پروتئینی به نام agkisacutalin که در زهر این مار یافت می‌شود، نوعی مولفه ضدانعقاد کارآمد است و لخته‌های خونی عامل نارسایی قلبی و سکته را با عوارض جانبی اندک به حداقل می‌رساند. با این حال، این پروتئین در شکلی بسیار ایمن برای مصرف انسان‌ها ایزوله نشده است.

در تحقیق جدید، محققان ژن‌های مخمر Pichia pastoris را اصلاح کردند. این مخمر اغلب به عنوان ارگانیسم مدل برای آزمایش‌های ژنتیکی و حتی گاهی اوقات افزودنی غذایی به کار می‌رود. دانشمندان دو مورد از ژن‌های این مخمر را حذف و آن‌ها را با دو ژن مار جایگزین و این مخمر را در دمای اتاق با گلیسیرین تغذیه کردند.

پس از گذشت 18 ساعت، محققان متانول را به این مجموعه افزودند و این ماده، گلیسیرین را به پروتئین‌های ضدانعقاد خون موجود در زهر مار تبدیل کرد.گرچه این مولفه ضدانعقاد خون زهرمار-محور هنوز در دسترس نیست، اما محققان امیدوارند به زودی آن را ارائه دهند. به گزارش ایسنا،جزئیات این دستاورد علمی در مجله Scientific Reports ارائه شده است.