شیوه برگزاری جشنواره تجارب برتر تربیتی در شرایط کرونایی

محمد مهدی طهرانچی روز یکشنبه در حاشیه همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازگشت به فضای حقیقی ضروری است؛ بنابراین با یک برنامه زمانبندی شده اعلام شد که دفاع های دانشجویان ارشد و دکتری و فعالیت‌های آزمایشگاه ها با رعایت پروتکل های حضوری است.

کلاس‌ها در مناطق آبی حضوری/ در مناطق زرد ۶۰ درصد حضوری

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: قرار است که کلاس های دانشجویان در مناطق آبی حضوری و در مناطق زرد ۴۰ درصد مجازی و ۶۰ درصد حضوری شود.

وی یادآور شد: همچنین مقرر شده است کلاس‌ها تا پایان آبان ماه به جز مناطق قرمز به سمت حضوری شدن پیش بروند. یکی از واحدهای پیشرو در آموزش مجازی دانشگاه آزاد بود، کرونا از اسفند ماه سال ۹۸ شروع شد و تا فروردین ۹۹ کلاس های دانشگاه آزاد مجازی شد.

رییس دانشگاه آزاد تاکید کرد: در حال حاضر غیر از رشته های علوم پزشکی بحث خوابگاه در سایر رشته ها مطرح نیست و بیشتر دانشجویان بومی هستند؛ بنابراین با رعایت پروتکل ها در حال حضوری سازی کلاس ها هستیم.

طهرانچی خاطر نشان کرد: دانشجویان برای شرکت در خوابگاه حتما باید ۲ دُز واکسن زده باشند اما برای کلاس اجبار نیست چراکه بر اساس آمار وزارت بهداشت ۸۴ درصد دانشجویان واکسن زده اند.

وی گفت: همه واحدهای دانشگاه آزاد با ایجاد بیش از ۶۰۰ ایستگاه برای واکسیناسیون به بخش بهداشت و درمان کشور کمک رسانی کرد؛ بر این اساس، تاکنون بیش از ۹۰ درصد استادان و ۸۴ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد واکسن دریافت کرده اند.

امتحانات تمام مقاطع حضوری است

وی با بیان اینکه امتحانات حضوری خواهد بود، گفت: امتحان در فضای مجازی راحت تر بود، اما با رعایت پروتکل ها حضوری می شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد که در آینده از محاسن آموزش مجازی استفاده شود اما آموزش مجازی ملاک نیست و اصل و پایه بر حضوری بودن کلاس ها است.

طهرانچی در خصوص اخذ شهریه و بسته شدن سامانه دانشجویان به علت بدهی یادآور شد: در گذشته سامانه محلی بود و واحدها با گرفتن مدارک مورد نیاز ثبت نام می کردند اما اکنون این مراحل سیستمی شده است و ممکن است مشکلاتی در این زمینه رخ دهد. به هر حال دانشگاه شهریه می گیرد و حقوق کارکنان را می پردازد و باید یک تعادل منطقی در این خصوص وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: به دانشجویان اعتماد کردیم و در کنار تدارک امکاناتی برای اعطای وام، به این سمت رفتیم که هر دانشجو نسبت به بدهی خود اقدام کند. بسته شدن سامانه ۲ ساعته برای همه بدهکاران بود اما قرار شد هر واحدی که بدهکارانش بیشتر می شود، با رویکرد درک مسائل اقتصادی، با دانشجویان تعامل کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: نهادهای دانشگاهی باید به بحث جریان سازی در حوزه علوم انسانی اسلامی توجه ویژه داشته باشند. مقام معظم رهبری، به دانشگاه ها در مورد تفکر و مطالعه درباره تمدن نوین اسلامی تاکید کرده اند.

طهرانچی افزود: تمدن نوین اسلامی حاصل نمی شود، مگر به واسطه اینکه علم امروز در غرب را با تمام وجود ببینیم، با نگاه مبانی از آن عبور کنیم و با چالش کشیدن آن با توجه به تجربه و میراث خود، تمدن نوین اسلامی را بسازیم.

وی با بیان اینکه مطالعه علوم انسانی و حکمت اسلامی اهمیت بسیاری دارد، گفت: باید در این خصوص بحث و گفتمان سازی آغاز شود. برای این همایش از سراسر کشور بیش از هزار و صد مقاله جمع آوری شده است.

معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اولین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی را در تاریخ هشتم آبان ماه برگزار کرد. پیش از این مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش ۳۰ اردیبهشت اعلام شده و همچنین برگزاری پیش همایش ها یکم تا شانزدهم تیرماه بود.جشنواره‌ تجارب برتر تربیتی، از سوی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به‌صورت سالیانه و طبق دستورالعملی مشخص «رهنمود اجرایی و پایدار» برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، مخاطبان این جشنواره، تمامی همکاران شاغل در وزارت آموزش و پرورش داخل و خارج از کشور هستند که با توجه به آمار شرکت کنندگان سال گذشته و روند افزایشی تعداد شرکت کنندگان، پیش بینی می‌شود امسال، قریب به ۲۰ هزار نفر از فرهنگیان در این جشنواره شرکت و اقدام به نوشتن تجربه کنند.

با توجه به شرایط کرونایی، کارگاه‌های توانمندسازی و آموزشی مرتبط با جشنواره به صورت مجازی و در شرایط عادی حضوری برگزار می‌شود. همچنین کانال‌های اطلاع رسانی و گروه‌های آموزشی برای آموزش همکاران و بارگذاری تولید محتوای آموزشی، دریافت آثار در شبکه آموزشی شاد از سوی دبیرخانه کشوری و اجرایی جشنواره تشکیل شده است.

«جشنواره تجارب برتر تربیتی» با هدف دستیابی به تجربه‌های زیسته و مستندسازی اندوخته‌های تربیتی معاونان و مربیان پرورشی، مشاوران، معلمان و مدیران مدارس و همچنین ثبت، کاربست و الگوسازی تجربه‌های موفق درجهت ارتقای کیفیتِ خدمات تربیتی، مشاوره‌ای و پیشگیرانه به دانش‌آموزان به ‌صورت سالانه برگزار می‌شود و باعث ایجاد و توسعه فرصت‌های مناسب برای ایده پردازی و طراحی راهکارهای نوآورانه و یافتن ظرفیت‌های پنهان نظام آموزش‌وپرورش کشور در زمینه امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا