شرکت های دانش بنیان ایرانی در دوران کرونا درخشیدند

دکتر محمد حسین بهشتی، استاد پژوهشگاه پلیمر و رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با سیناپرس گفت: فناوری های نوین می توانند به اقتدار کشور کمک کنند از اینرو باید این فناوری ها مورد حمایت قرار گیرند.

وی اظهارداشت: هم اکنون در شرایط کنونی جامعه که با تحریم های ظالمانه اقتصادی مواجه ایم باید برای  کم اثر کردن این تحریم ها و دستیابی به اقتصاد مقاومتی و بومی سازی فناوری های مورد نیاز کشور از طرح های فناورانه و کاربردی حمایت کنیم تا ضمن خودکفایی و کاهش اثرات تحریم ها، بتوانیم به توانمندی های متخصصان کشورمان اتکا کنیم.

وی افزود: خوشبختانه کشور در جریان بیماری کووید 19 در حوزه تجهیزات پزشکی با مشکل خاص و جدی مواجه نشد؛ به عنوان مثال دستگاه ونتیلاتور( ventilator)، دستگاه های اکسیژن ساز خانگی و بیمارستانی از جمله تجهیزات پزشکی پر مصرف بودند که در شرایط تحریم ها به ویژه در دوران کرونا مورد نیاز جامعه بود. سال ها پیش پیش بینی شده بود که این طرح ها مورد نیاز جامعه است، بنابراین ما پیش از این از شرکت های تولید کننده این طرح ها حمایت کرده بودیم.

به گفته وی، خوشبختانه در شرایط بیماری کرونا ما مشکلی در تامین این دستگاه ها نداشتیم، زیرا دانش و خطوط تولید آن در کشور وجود داشت، فقط ظرفیت آن افزایش یافت.

وی اظهارداشت: همچنین در جریان شیوع این بیماری، تجهیزاتی مانند PCR (پی سی آر) و سواپ نمونه گیری ها در داخل تولید نمی شدند. ما از شرکت های تولید کننده این تجهیزات نیز حمایت کردیم تا تولید داخلی داشته باشیم.

وی به سیناپرس گفت: در روزهای نخستین شیوع کرونا نیز که با مشکل تامین ماسک مواجه بودیم، به سرعت در این حوزه وارد عمل شدیم و از شرکت های سازنده دستگاه های تولید ماسک حمایت کردیم. خوشبختانه هم اکنون مشکلی نیز در این زمینه نداریم.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در داخل این ماسک ها نیز یک لایه ای به نام ﻣﻠﺖ ﺑﻠﻮن وجود دارد که پیش از این در داخل کشور به اندازه کافی موجود نبود. ما از این بخش نیز حمایت کردیم. خوشبختانه اکنون مشکلی هم در این زمینه نداریم.

وی تصریح کرد: همچنین دستگاه سی تی اسکن نیز برای بیماری کووید19 بسیار پر مصرف است از اینرو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت های سازنده این دستگاه نیز حمایت کرده و اکنون دانش آن در مرحله بومی سازی است و به امید خدا بزودی به تولید انبوه می رسد.

رئیس مرکز طرح‌ های کلان ملی فناوری یادآور شد: اگر ما بتوانیم بودجه لازم طرح هایی که مورد نیاز کشور است را تامین کنیم و بتوانیم از شرکت های خصوصی و استارتاپی فعال در این زمینه حمایت کنیم، بسیاری از نیازهای جامعه که شناسی و اولویت بندی شده اند تامین خواهد شد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا