مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک به دام و طیور ممنوع

دکتر محمود رضا رسولی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد:  هر آنتی بیوتیکی کارایی و تاثیر متفاوتی دارد، بنابراین اگر دامداران و مرغداران خود سرانه اقدام به شروع خوراندن آنتی بیوتیک به دام و طیور کنند، تنها مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک ها را ایجاد کرده و زمان طلایی برای رفع بیماری دام و طیور را از دست می دهند.

وی افزود: برای درمان بیماری های دامی در بحث آزمایشگاهی از میکروآنتی بیوگرام استفاده می شود که به تشخیص و درمان بیماری با تجویز نوع آنتی بیوتیک مورد نظر کمک می کند.

وی با بیان اینکه اهمیت مصرف دارو و آنتی بیوتیک در حوزه دامپزشکی بسیا حائز اهمیت است، تصریح کرد: چرا که این موضوع با سلامت مردم بسیار در ارتباط بوده  و در صورت عدم رعایت مصرف میزان آنتی بیوتیک ها در واقع این روند در سفره های مردم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر دامدار یا مرغداری به میزان مصرف آنتی بیوتیک توجه نداشته باشد و داروها را به موقع قطع نکند این موضوع علاوه بر ایجاد مقاومت میکروبی در بدن دام نیز به سفره جوامع انسانی ادامه پیدا کرده و سلامت شهروندان نیز در مورد مقاومت های میکروبی در برابر آنتی بیوتیک ها به خطر می افتد.

دکتر رسولی خاطرنشان کرد:  مصرف آنتی بیوتیک ها در مرغداری ها تحت نظارت مسئولین فنی و ناظر فنی انجام می شود و حتی تجویز نوع آنتی بیوتیک نیز با تشخیص دامپزشک انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی همدان با بیان اینکه با واکسیناسیون های انجام شده، کاهش مصرف آنتی بیوتیک در دام را شاهد هستیم، تصریح کرد: برخی بیماری ها واکسن نداشته و گاهی آنتی بیوتیک ها برای عفونتهای ناشی از باکتری و ویروس ایجاد شده در یک ارگان تجویز می شود که تمامی نکات لازم در مورد میزان مصرف، زمان قطع دارو و سایر مصادیق توسط دامپزشکان به دامداران و مرغداران ارائه می شود.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا