گیلان پیشگام راه‌ اندازی پایگاه فراداده علوم زمین شد

امید اردبیلی گفت: با حضور کارشناسان پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین در اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان، سامانه متادیتا و کاتالوگ سرویس راه‌اندازی و آموزش پرسنل این مرکز جهت استفاده از این سامانه انجام شد.

اردبیلی خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه و همکاری مراکز استان‌ها به‌زودی مرجعی کامل جهت جستجوی پیشرفته محصولات علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: سامانه فرا داده با ارائه مکانیزم ایجاد شناسنامه برای محصولات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، همراه با مدیریت فرآیند تهیه و تولید داده‌، مانع از هرگونه دوباره‌کاری شده و یک دستاورد بزرگ در حیطه ارائه داده‌های علوم‌زمین به شمار می‌رود.

مدیر پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور تاکید کرد: سامانه "فراداده و کاتالوگ سرویس" به صورت جامع این امکان را به کاربران می‌دهد تا با ابزارهای پیشرفته جستجو و همچنین جستجوی یک محدوده مکانی مشخص، کلیه تولیدات در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را در آن محدوده بر اساس نوع داده، شامل توصیفی (گزارش‌هاو…) و مکانی (داده‌های نقشه‌ای‌و…) دریافت کرده و به‌منظور دسترسی به داده‌های مورد نیاز بر اساس سیاست‌های تعریف شده از سوی این سازمان اقدام کند.

مسلم امانی، سرپرست اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کاسپین باختری(گیلان)  نیز ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن سامانه مذکور از مجریان این پروژه تقدیر کرد و گفت: این طرح می‌تواند گامی موثر در راستای ارائه صحیح تولیدات و داده‌های زمین‌شناسی کشور باشد و به هر چه بهتر شدن گردآوری و متمرکز شدن اطلاعات سازمان کمک کند.

امانی خاطرنشان کرد: امید است دستگاه‌های اجرایی و مرتبط از اطلاعات تولید شده در این سازمان که در سامانه مذکور ارائه خواهد شد در پروژه‌های ملی و استانی به نحو احسن بهره ببرند تا از ثروت ملی در طرح‌های بنیادی صیانت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا