ساخت پانسمانی برای درمان سوختگی در کودکان

به گزارش ساینس، سوختگی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های کودکان و یکی از مهمترین علل مرگ و میر کودکان زیر چهار سال است. عفونت و افزایش باکتری‌های مقاوم به دارو، بیشترین تهدید در این زمینه است.

محققان دانشگاه ساوت استرالیا موفق به توسعه پانسمان‌هایی شده‌اند که عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش داده و بهبود را سرعت می‌بخشد.
این فناوری با استفاده از اثر ضد میکروبی نانوذرات بسیار ریز نقره بر بیوفیلم زخم توسعه داده شده است. در این پانسمان یک پوشش هیدروژل نانوذرات نقره قرار داد. نانوذرات استفاده شده در این فناوری ابعاد بسیار کوچکی دارند و در صورت لزوم در محل زخم آزاد می‌شوند و با از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، باعث ترمیم زخم می‌شوند.

مهمترین نوآوری این فناوری سیستمی است که به تغییرات PH محیط و دما پاسخ می‌دهد و تنها در صورت وجود عفونت فعال می‌شود. این فناوری می‌تواند درمان سوختگی کودکان را به طور قابل توجهی تغییر دهد. عفونت زخم و سپسیس (عفونت خون) مهمترین مشکلات کودکانی است که دچار سوختگی شده‌اند.

محصولات مراقبت از زخم مبتنی بر نقره می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند. یکی از مهمترین معایب محصولات نقره، امکان ایجاد مسمومیت ناشی از آن است که در این محصول جدید این مشکل کاملا حل شده است؛ چراکه پانسمان فقط در صورت بروز عفونت نقره آزاد می‌کند.

نتایج این مطالعه در نشریه Acta Biomaterialia and Biomedicines منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا