فرار فضا‌نوردان از ایستگاه فضایی بین‌المللی

به تازگی حادثه‌ای قریب الوقوع می‌رفت تا ایستگاه فضایی بین‌المللی و سه سرنشین آن را با تهدیدی جدی و مرگبار مواجه کند.

گفتنی است، یک قطعه از یک ماهواره آب و هواشناسی قدیمی ساخت کشور روسیه در نزدیکی مدار استقرار ایستگاه فضایی بین‌المللی سبب شد تا کارشناسان ناسا دستور تخلیه اضطراری ایستگاه فضایی بین‌المللی و پناه گرفتن فضا‌نوردان در کپسول فضایی Soyuz برای ایمنی و فرار احتمالی را بدهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، به گفته کارشناسان ناسا این چهارمین مرتبه است که فضا‌نوردان مستقر در ISS مجبور به تخلیه آن به خاطر وجود زباله‌های فضایی می‌شوند.

پس از گذراندن لحظاتی پر استرس و خروج زباله فضایی از نزدیکی ایستگاه فضایی بین‌المللی فضا‌نوردان دوباره به محل آزمایشگاه بازگشتند و کارشناسان اطلاع داده‌اند که هیچ خطری برای دستگاه‌ها به وجود نیامده و عملکرد طبیعی دستگاه‌ها وجود دارد.

کپسول فضایی Soyuz ساخت کشور روسیه در حال حاضر تنها وسیله حمل و نقل فضا‌نوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی و بازگرداندن آنها به زمین، همچنین حمل آذوقه و محموله‌های آزمایشگاهی و بازگرداندن زباله‌های تولیدی از فضا به زمین است.

در حال حاضر فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی فضانورد اهل کشور روسیه آقای گنادی پادالکا اسنت که دارنده دکورد حدود 804 روز اقامت در فضا "در ایستگاه فضایی بین‌المللی" در طول 5 ماموریت است.

پادالکا به تازگی رکورد اقامت در فضای خود را به مدت 803 را شکسته است و در نظر دارد رکوردی جدید برجای بگذارد.

با وجود رقابت شدید بین روسیه و ایالت متحده تا به حال تنها 120 فرد از کشور روسیه روانه فضا شده‌اند در صورتیکه ایالات متحده تا به حال 334 فرد فضا‌نورد را به ایستگاه فضایی فرستاده است.

به تازگی جنجالی بین فضا‌نوردان و کارشناسان این حوزه مطرح شده و آن احتمال برخورد اشیاء و زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی و نابودی تاسیسات و فضا‌نوردان مستقر در آن است.

با وجود کم بودن احتمال چنین برخوردی کارشناسان بروز آن را منتفی ندانسته و در این خصوص هشدار می‌دهند.

کارشناسان در نظر دارند نوعی سیستم محافظتی و امنیتی برای محافظت از سرنشینان ایستگاه فضایی و تاسیسات گران قیمت آن راه اندازی کنند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی با مشارکت بیش از 15 کشور جهان و در مدار زمین و در ارتفاع 350 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد.

سرعت چرخش آن در مدار کره زمین در حدود 27 هزار و 700 کیلومتر بر ساعت است و بطور میانگین هر روز 15 مرتبه به دور کره زمین گردش می‌کند.

وزن این ایستگاه در حدود 450 تن است و از سال 1379 شمسی تا به حال میزبان فضا‌نوردان مختلف از سراسر جهان است.

همواره دو فروند کپسول فضایی سایوز هر یک با ظرفیت 3 نفر بطور دائمی به ایستگاه فضایی برای مواقع ضروری متصل است و اینبار فضا‌نوردان برای مرتبه چهارم به داخل آن منتقل شده‌اند.

تشخیص هزینه‌های انجام شده برای راه اندازی فاز‌های مختلف این ایستگاه فضایی تا به حال بیش از 100 میلیارد یورو شده است.

بر این اساس ایستگاه فضایی بین‌المللی رکورد گران قیمت‌ترین دست ساخته انسان تا به حال را در اختیار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در ایستگاه فضایی دو آزمایشگاه اصلی، یکی آزمایشگاه متعلق به کشور روسیه و دیگری آزمایشگاه متعلق به سایر کشور‌ها "ناسا" وجود دارد و محققان در آن مشغول به کار هستند.