از من نخواه که فکر کنم

به گزارش سیناپرس، هر چیزی در یک صفحه وب سایت ممکن است حواسمان را پرت کند و توجه ما را از کار اصلی ‌مان دور کند ما را وادار کنند که مکث و به آنها توجه کنیم. نظیر اسامی و عبارات بامزه و جالب تبلیغاتی، عنوان های غیرمعمول یا گنگ، اسم خودمان یا اسم های فنی و تخصصی نامفهوم.

کتاب «از من نخواه که فکر کنم» روش خردمندانه دستیابی به قابلیت استفاده از وب است این کتاب نوشته استیون گروگ است که شهره میرعمادی و حمیدرضا احمدی آن را را ترجمه کرده اند.

وقتی این اثر برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ منتشر شد صدها هزار طرح و توسعه دهنده وب از آن برای درک اصول کاربردپذیری و طراحی اطلاعات کمک گرفتند. این کتاب کاملاً کاربردی یکی از بهترین کتاب های محبوب و توصیه شده در این زمینه است.

نویسنده پیش از انتشار این کتاب در سال ۲۰۰۰ تنها یک مشاور کاربردپذیری وب بود که شهرت چندانی هم نداشت، اما فعال و مورد احترام بود. وی در همکاری با شرکت هایی مانند اپل، نت اسکیپ، لکسوس کوشیده است تا استفاده از نرم افزارهای مختلف را آسان‌تر کند.

استیون گروگ، در یکی از مصاحبه‌ هایش گفته است، من این کتاب را برای آن‌ هایی می نویسم که نمی توانند از مشاوره تمام وقت یا پاره وقت کسانی که وب و اینترنت می‌ دانند بهره مند شوند و همچنین امیدوارم برای افراد و شرکت‌هایی که از همکاری متخصصان بهره می‌برند مفید باشد. امیدوارم که این کتاب بتواند به برخی از اختلاف نظرها و بحث های پایان ناپذیر و متعصبانه که در عرصه طراحی وب سایت در جریان است پایان دهد.

گفتنی است، آمازون که طراحی خوبی دارد، به هر داده‌ای که شما ارائه کرده باشید نگاه می‌ کند و دقیقاً آن را سر جایی که باید می گذارد و در تختیار شما قرار می دهد. بنابراین اصلا گزینه ای وجود ندارد برای اینکه شما لغت کلیدی یعنی داده خود را مثلا اسم کتاب یا نام نویسنده را قرار دهید.

این نکته را به مثابه یک قانون به خاطر بسپارید مردم دوست دارند در هر حال انجام یک کار را بدون هیچ شک و سالی جلو ببرند. اگر سایتی را که شما ساخته اید به این اصل اهمیت نداده و مسیر کار را روشن و آسان نکرده باشید از اعتماد آنها به سایت خود کاسته اید.

یکی از اولین نکته هایی که محققان در جریان بررسی کاربردپذیری هر چیزی مانند یک سایت اینترنتی، یک نرم افزار یا حتی یک وسیله خانگی متوجه شده اند این است که اغلب مردم بی آن که به ‌درستی بدانند آن چیست چطور کار می کند یا حتی با تصورات خیلی اشتباه راجع به آن شروع به استفاده از آن می ‌کنند در واقع فقط درصد کمی از مردم وقتی برای اولین بار می خواهند چیزی استفاده کنند وقتشان را صرف خواندن دفترچه راهنما می کنند. آنها معمولا گام به گام جلو می ‌روند تا کل عملیات را برای خود توجیه پذیر کنند.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا