تاکید سازمان جهانی بهداشت بر پیشگیری از هپاتیت‌های ویروسی

بیماری هپاتیت در مجموع 80 درصد تمام مرگ و میرهای ناشی از سرطان کبد را موجب می‌شود و سالانه نزدیک به یک میلیون و 400 هزار قربانی برجای می‌گذارد.

واکسن مقابله‌کننده با هپاتیت نوع B از سال 1982 موجود است هرچند برای هپاتیت نوع C واکسنی وجود ندارد و تحقیقات برای تولید آن در حال انجام است. هپاتیت B که از ویروس هپاتیت B ناشی می‌شود یکی از مشکلات اصلی در حوزه سلامت به حساب می‌آید و می‌تواند به عفونت مزمن منجر شده و خطر مرگ ناشی از سرطان کبد و سیروز کبدی را به همراه داشته باشد.

در مرحله حاد هپاتیت B اکثر افراد با علائم خاصی روبه‌رو نمی‌شوند هرچند در برخی بیماران نشانه‌هایی همچون زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها، تیره شدن ادرار، خستگی مفرط، حالت تهوع، استفراغ و درد شکم ظاهر می‌شود. دوره نهفتگی هپاتیت نوع C برای مدت دو هفته تا شش ماه طول می‌کشد و این افراد با علائمی از قبیل تب، خستگی، کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، درد مفاصل و تیره شدن ادرار روبه‌رو می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت به افراد هشدار داده که تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده و استفاده از سرنگ مشترک و لوازم پزشکی آلوده احتمال ابتلا به هپاتیت را افزایش می‌دهد. علاوه بر این خالکوبی یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در بروز این بیماری کشنده است.

به گزارش ایسنا، کارشناسان این سازمان همچنین تاکید می‌کنند که تمامی کودکان باید در برابر هپاتیت نوع B واکسینه شوند. پیشگیری از ابتلا به هپاتیت نوع C نیز به پرهیز از قرار گرفتن در معرض این ویروس در مراکز درمانی و خودداری از تماس با گروه‌های پرخطر بستگی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا