امشب بی نظیر ترین ماه گرفتی ۶۰۰ سال گذشته رخ می دهد

به گزارش سیناپرس، امشب بسیاری از مناطق جهان شاهد یک ماه گرفتگی طولانی خواهند بود که از ساعات نخستین شب تا صبح جمعه ادامه پیدا می کند. در گزارش پیش بینی ماه گرفتگی های ناسا در فاصله سال های ۲۰۰۱ تا ۲۱۰۰ عنوان شده است که این خسوف تقریباً سه ساعت و ۲۸ دقیقه طول خواهد کشید. گفتنی است طولانی ‌ترین ماه‌ گرفتگی کاملی که این بازه زمانی ثبت شده، در جولای سال ۲۰۱۷ رخ داد که یک ساعت و ۴۲ دقیقه طول کشید.
ناسا می‌گوید که اکثر مردم آمریکای شمالی باید بتوانند ماه‌ گرفتگی را در پنج‌ شنبه  شب تماشا کنند. البته وب سایت  Timeanddate.com ساعت دقیق مشاهده این پدیده در مناطق مختلف جهان را ارائه کرده و شما می توانید ببینید ماه گرفتگی امشب دقیقا چه ساعتی به وقت محلی هر کشور اتفاق می افتد.

این سایت همچنین صفحه ‌ای راه ‌اندازی کرده است که جزئیات مربوط به زمان شروع ماه‌ گرفتگی جزئی در مناطق زمانی مختلف و همچنین زمان حداکثر پوشش و موارد دیگر را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، نیم سایه ماه تقریباً در ساعت یک1 بامداد پنجشنبه شب / صبح جمعه شروع می شود.
اگر در منطقه ‌ای نیستید که امکان تماشای طبیعی و مستقیم ماه ‌گرفتگی را داشته باشید، می ‌توانید تمامی مراحل آن را از طریق یکی از وبسایت های پخش زنده تماشا کنید. به گزارش سیناپرس، پروژه تلسکوپ مجازی به ادرس virtualtelescope.eu/webtv کل این رویداد را پخش خواهد کرد و وبسایت های Timeanddate.com و The Griffith Observatory نیز میزبان این پخش زنده نیز خواهند بود.


به گفته رصدخانه هولکامب، کل ماه گرفتگی در مجموع شش ساعت و یک دقیقه طول خواهد کشید. با این حال، سه ساعت و ۲۸ دقیقه ای که ناسا به آن اشاره کرد، زمان واقعی پنهان شدن ماه در سایه زمین است. 
باید به این نکته نیز توجه داشت که احتمالا هیچ یک از ما شانس مشاهده مجدد چنین پدیده ای را در طول عمر  خود نخواهیم داشت زیرا این خسوف،  طولانی ‌ترین ماه ‌گرفتگی جزئی تا سال ۲۱۰۰ خواهد بود و طی ۶۰۰ سال گذشته نیز مشابه ان رخ نداده است.به گزارش سیناپرس، بنابراین توصیه می شود دیدن این پدیده را حتی به طور مجازی از دست ندهید.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: bgr.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا