روایت هنر در مقبره ملکه قدرتمند مصر باستان

به گزارش سیناپرس،برای حدود دو قرن، محققان، تزئینات مقابر و معابد مصری را نه به عنوان آثار هنری، بلکه به عنوان منابع اطلاعاتی در مورد اعتقادات مذهبی مصر باستان در نظر می گرفتند. از سوی دیگر هنرمندان مصر باستان آثار خود را امضا نمی کردند و در نتیجه، علیرغم نقش کلیدی نقاشی ها و نقش برجسته ها در هنر مصر باستان، امروزه کمتر با هنرمندان این تمدن آشنا هستیم.

برای درک بهتر تزئینات ایجاد شده در معابد باستانی، آناستازیا استوپکو-لوبچینسکا باستان شناس دانشگاه ورشو و همکارانش معبد هت شپ سوت فرعون و ملکه قدرتمند مصر باستان را مورد مطالعه قرار دادند که بین سال های ۱۴۷۸ و ۱۴۵۸ قبل از میلاد حکومت کرده و یکی از معدود فرعون های زن در تاریخ مصر بود. معبد او که ۲۷۳ در ۱۰۵  متر مساحت دارد تقریباً ۳۵۰۰ سال پیش در دره پادشاهان نزدیک به اقصر امروزی ساخته شد.

 یافته های جدید باستان شناسان نشان می دهد  مجسمه سازان باستانی این تمدن به جای اینکه صنعتگران انفرادی باشند، به صورت تیمی کار کرده و استادان ماهری بر فعالیت جوانان تازه کار و دستیاران دیگر نظارت می کردند. به گزارش سیناپرس، باستان شناسان می گویند،رویکرد این مطالعه برای بررسی دقیق هزاران ضربه ایجاد شده توسط مجسمه سازان مصری، در نوع خود بی نظیر بوده و نتایج قابل توجهی دارد.

دیمیتری لابوری، مصرشناس دانشگاه لیژ در این رابطه می ‌گوید: هنرمندانی که این آثار را خلق کردند، واقعاً دارای سبک بودند. در اتاقی به وسعت ۷۰ متر مربع در پشت این معبد که به نمازخانه سرخ هت شپ سوت معروف است،  دو دیوار به طول ۱۳ متر با صفوف به ظاهر بی‌پایان مردانی حک شده‌ که هدایایی همچون دسته‌ های گندم، سبد های پرندگان و… را به سمت ملکه که در مقابلشان نشسته است، حمل می ‌کنند.  

استوپکو لوبچینسکا (Stupko-Lubczynska) باستان شناس لهستانی به همراه تیمی از همکارانش قبل از اینکه مرمتگران این مجسمه ها را تمیز کنند، صدها ساعت را بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ صرف مستندسازی دستی دیوارها و حکاکی ها این معبد کرده و آن ها را در مقیاس ۱/۱ پیاده کردند.


در این فرآیند، باستان شناسان جزئیات کوچکی را در سنگ آهک به کار رفته در معبد  شناسایی کردند که شامل ضربه های اسکنه ناشیانه و اصلاحات بعدی بود.
لوبچینسکا در این رابطه می ‌گوید: از آنجایی که ما موارد بسیار زیادی با جزئیات تکراری داریم، می ‌توانیم جزئیات و طرز کار هنرمندان را با هم مقایسه کنیم. به گزارش سیناپرس،اگر به اندازه کافی به این شواهد نگاه کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که این طراحی، یک کار تیمی گسترده بوده است. برخی از فیگورها به وضوح ضعیف تر هستند و پاها و نیم تنه با لبه های بریده بریده، یا ضربات اسکنه ای متعدد برای شکل دادن به فرهای کلاه گیس دیده می شود که فقط به دو یا سه ضربه تخصصی نیاز داشت.

تحلیل های باستان شناسان نشان داد که این کار یک تلاش گروهی بود که در مراحل مختلف توسط هنرمندان مختلف انجام شد. دیمیتری لابوری این تلاش را به کارگاه‌های شلوغ نقاشان رنسانس تشبیه می ‌کند، جایی که استاد روی چالش ‌برانگیزترین وظایف تمرکز کرده و پیش ‌زمینه‌ ها، شخصیت‌ های حمایتی و کارهای آماده‌ سازی به کارآموزان واگذار می شد.

شواهدی که نشان می‌ دهد دست‌ های ماهرتر اشتباهات مبتدیان را تصحیح می ‌کردند، مشخص می کند که حتی معبد فرعون به عنوان مکانی برای آموزش هنرمندان تازه ‌کار تلقی می ‌شد. در واقع ما در این معبد باستانی شاهد همکاری هنرمندان تازه کار و اساتید با تجربه هستیم و استادان در عمل و حین کار، کارآموزان را آموزش می دادند.
گابریل پیکه، مصر شناس موزه مانهایم آلمان در این رابطه می گوید: این مطالعه واقعاً به درک ما از صنایع دستی و شیوه کار هنرمندان باستانی می افزاید. 
به گزارش سیناپرس، به اعتقاد محققان، با بررسی این نقوش باستانی می توان با هنرمندانی که هزاران سال پیش زندگی می کردند ارتباط برقرار کرده و احساس کرد که آنها افراد عادی مانند ما هستند که ممکن است در حین کار خسته، گرسنه یا بیمار باشند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: science.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا