رویکرد تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نویدبخش تغییرات اثرگذار است

 سیدسعیدرضا عاملی در حاشیه جلسه هم‌اندیشی با اعضای حقیقی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ابتدا از مقام معظم رهبری به خاطر حکم حکیمانه‌شان که روح جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دمیده‌اند، تشکر می‌کنم. ایشان فضای تحولی را با انتصاب اعضای جدید شورای عالی، برای چهار سال آینده فراهم کرده‌اند.

عاملی تصریح کرد: در واقع دیدگاه رهبری حکیم در متن، دستور عملکردی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود که در شورای عالی با نگرش تمدنی و نیز رویکرد نوآورانه، آسیب شناسانه و روزآمدساز به مسیر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ می‌پردازیم. رویکرد تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوید بخش تغییرات اثرگذار است. نیازمند تغییر در الگواره‌های کار فرهنگی هستیم.

وی ادامه داد: قطعا این رویکرد به تشکیل «کارگروه تحول و بازنگری در شورای عالی انقلاب فرهنگی» خواهد انجامید و این کارگروه مسئولیت هم‌فکری با جامعه نخبگانی، فعالان اجتماعی و نهادهای تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و علم و مشورت با آنها را به عهده خواهد داشت تا بتواند مسیر تعالی بخشی را ترسیم کند. واقعیت این است که تعابیر رهبری حکیم انقلاب در حکم انتصاب اعضای حقیقی شورای عالی، بسیار فاخر، ناظر بر وضعیت امروز و افق گشایی برای آینده بود.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: درحقیقت شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسیر فرهنگ سازی، ترویج فرهنگ الهی و انتخاب مسیری فاخر در حوزه فرهنگ و علم در جامعه، می‌تواند نسبت به استقرار جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی گام‌های بلندی بردارد که قطعا با مسیر الزام، اجبار و حکم نمی‌توان مسیر استقرار تمدن نوین اسلامی را محقق کرد.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خصوصیات متمایزی با جامعه گذشته دارد؛ از خصوصیات جامعه جدید «روحیه انتخاب گری»، «استقلال گرایی» است. بنابراین در چنین بستری اقتضائات حوزه فرهنگ و دانش متفاوت می‌شود. لذا گام اول این است که بتوانیم مسیر تحول نهادی و تحول فرآیندی و هم تحول شناختی را به صورت الگوواره طی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با تعبیر چهل‌واره دوم انقلاب به این مهم اشاره دارند که چهل‌واره دوم انقلاب هم نیازمند الگوواره‌ای است تا منسجم و یکپارچه چشم انداز مسیر تمدن نوین اسلامی را دنبال کند. به نظرم این دیدگاه در رییس جمهوری، هیات رییسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس مجلس شورای اسلامی، رییس قوه قضاییه و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد.

وی افزود: به هر حال با شورایی روبرو هستیم که تنها ۶ عضو جدید حقیقی ندارد، بلکه اعضای حقوقی آن -۱۷ نفر- جدید هستند و شورای ۳۷ نفری شکل گرفته است که ۲۳ عضو جدید دارد. شکل گیری جدید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوید بخش تحولات بزرگ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا