آیا تکنیک حجامت دریافت واکسن را تقویت می‌کند؟

به گزارش سیناپرس اصفهان، آزمایشات نشان می‌دهد که تکنیک حجامت، دریافت واکسن را چندین بار مؤثر‌تر می‌سازد. این تکنیک در حال حاضر تحت آزمایشات بالینی برای دریافت واکسن کووید-19 است.

در طول 20 سال گذشته، دانشمندان طیف وسیعی از داروهای مبتنی بر اسید نوکلئیک را به عنوان درمان و منبع مطمئن واکسن توسعه داده‌اند. اسیدهای نوکلئیک در تمام سلول‌های زنده به صورت DNA و RNA وجود دارند. درمان‌ها و واکسن‌هایی که از اسیدهای نوکلئیک استفاده می‌کنند با مهار، افزودن، جایگزینی یا ویرایش این دو اسید در سلول‌های میزبان کار می‌کنند. واکسن‌های فایزر و مدرنا هر دو داروهای مبتنی بر اسید نوکلئیک هستند.

برای آزمایش این روش محققان در لایه‌های بالایی پوست دو گروه موش، DNA تزریق کردند. پس از آن برای گروه اول «درمان لیوان ساکشن» را در محل تزریق انجام دادند، در صورتی که گروه دوم از این قاعده مستثنی بود.

محققان فعالیت DNA را با میکروسکوپ فلورسانس مشاهده کردند. آنها دریافتند که بروز ژن حاصل از واکسن طی 4 ساعت پس از واکسیناسیون قابل تشخیص بود، در حالی که این امر در موش‌های تحت حجامت، یک ساعت پس از واکسیناسیون تشخیص داده شد. محققان همچنین 24 ساعت پس از تزریق مشاهده کردند که بروز ژن در موش‌های تحت حجامت، هشت برابر بیشتر از موش‌هایی بود که فقط DNA دریافت کردند.

میزان تأثیر این درمان‌ها و واکسن‌ها بستگی به این دارد که تا چه حد می‌توانند به سلول‌های میزبان منتقل شوند. به عنوان مثال، اگر به طور مستقیم به بافت تزریق شود، اکثر اسیدهای نوکلئیک در صورت عدم حفاظت، به سرعت تجزیه می‌شوند.
استفاده از این روش همچنین مستلزم آموزش قابل‌ توجهی است و هزینه‌ تجهیزات آن ممکن است این روش را برای مناطق محروم غیرقابل دسترس کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که حجامت روشی امیدوار کننده برای دارو رسانی مبتنی بر اسید نوکلئیک است. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا بررسی شود که آیا این روش می‌تواند در ارائه واکسن کووید-19 به انسان کارایی داشته باشد یا خیر.

منبع: MEDICALNEWSTODAY