دستگاه تشخیص آنلاین بافت سرطانی، به کمک پزشکان می آید

مهندس محمد مهدی سیفی، مدیر توسعه کسب و کار حوزه بهداشت و سلامت ستاد ویژه توسعه فناوی نانو، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به افزایش کاربردهای فناوی نانو در تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور گفت: از آنجایی که سرطان پستان رایج ترین سرطان در میان بانوان است و نسبت به دیگر بیماری ها شیوع بیشتری در چند دهه اخیر هم در ایران و هم در خارج از کشور داشته ، تولید و ساخت داروهای نانو ساختار هم از لحاظ کارکرد و بهبود بخشی و هم از نظر اقتصادی مورد توجه شرکت های داروسازی قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر دو داروی مبتنی بر فناوری نانو در کشور ساخته می شود که برای درمان سرطان پستان اثر بخشی زیادی دارد. پکلینب (Paclinab) یکی از این داروها است که فاقد عوارض داروهای پیشین است. در حقیقت در زمان استفاده از پکلینب عوارض ناشی از شیمی درمانی که بر پوست، مو و دیگر اعضای بدن بیمار تاثیر می گذارد، پدیدار نمی شود.

سیفی در تشریح بیشتر گفت: دانشمندان توانستند با اتصال پروتئین آلبومین (پروتئین موجود در تخم مرغ) به دارو قدرت درمانی بیشتری به آن ببخشند. از آنجایی که سلول های سرطانی اندازه بزرگتری نسبت به دیگر بافت های بدن دارند، باید دارویی مصرف شود که بتواند تنها به نابودی این سلول ها بیانجامد. ماده آلبومین به دلیل اینکه اندازه مناسبی برای ورود به غشای سلول های سرطانی را دارد، بنابراین هدف گیری این سلول ها توسط دارو راحت صورت می گیرد و دیگر بافت های بدن از آسیب دارو در امان می ماند. اینگونه عوارض دارو هم کمتر می شود. پادینکس (padynex) داروی دیگری است که مبتنی بر فناوری نانو است و ابتدای امسال از سوی سازمان غذا و دارو مجوز گرفت. این دارو هم برای درمان نوع خاصی از سرطان پستان استفاده می‌ شود.

به گفته این کارشناس، معمولا پادینکس زمانی تجویز می شود که فرد توانایی شیمی درمانی نداشته باشد و یا بدن بیمار به فرایند های درمانی معمول پاسخ ندهد.

وی در ادامه گفتگو با سیناپرس عنوان کرد: در کل فناوری نانو تاثیر بسیار مهمی در اثربخشی داروها در دو دهه اخیر داشته اند. علاوه بر استفاده داروهای نانو ساختار در روند درمان خوشبختانه کشور ما موفق به ثبت اختراع دستگاه جدیدی در فرایند عمل جراحی سرطان سینه با عنوان سیستم CDP یا پروب تشخیص مارجین‌های سرطانی شده است. همواره تشخیص صحیح بافت های مشکوک با بافت اصلی یکی از مهمترین دغدغه های پزشک و بیمار است؛ در حقیقت این برای پزشک مهم است که اشتباهی بافت سالم تخلیه نشود. گفتنی است سیستم CDP یا پروب تشخیص مارجین ‌های سرطانی به تشخیص آنلاین بافت سالم با بافت سرطانی در حین عمل جراحی می پردازد.

سیفی افزود: این فناوری که حاصل تولید یک شرکت ایرانی است، با استفاده از سوزنی که در ابتدای دستگاه نصب شده است و داخل بافت قرار داده می شود، پزشک ظرف مدت یک دقیقه به سالم بودن بافت پی می برد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی