مدیران کشور با مفاهیم استارتاپ و کارآفرینی آشنایی ندارند

دکتر پیمان کیهان ور، رئیس دفتر توسعه کسب و کار و فناوری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با سیناپرس گفت: اکنون بسیاری از مدیران، تصمیم گیران و تصیم سازان کشور با ادبیات مفاهیمی مانند استارتاپ ها، شتاب دهنده، اشتغال زایی، کارآفرینی، دانشگاه های نسل سوم و…. آشنا نیستند. مثلا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر ساله جشنواره کارآفرینان برتر را برگزار می کند. اصلا در این جشنواره، کارآفرین برتر انتخاب نمی شود. در واقع کسی که اشتغال زایی برتر انجام داده، انتخاب می شود. در صورتی که مفهوم اشتغال زایی با کارآفرینی متضاد است و به عنوان مثال یکی از معیارهای مهم این انتخاب – یعنی میزان بیمه شدن و تعداد کارمندان – گاه با مفهوم کارآفرینی و استارتاپی کاملا در تضاد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ما درحال تغییر دادن مفاهیم هستیم. تفاوت ما با کشورهای پیشرو در این است که تصور می کنیم هرچقدر یک شرکتی بیشتر کارمند داشته باشد، به همان میزان هم موفق تر است، اما بنابر گفته ژوزف شومپیتر( یکی از سه اقتصاددان برتر جهان) ما اصلاحی به نام تخریب خلاق (Creative Destruction) داریم. زمانی که فیسبوک، اینستاگرام را به قیمتی حدود یک میلیارد دلار خریداری کرد، تنها 13 کارمند داشت که  اگر در ایران بود هرگز به عنوان  کارآفرین برتر انتخاب نمی شد !!

مسوول سابق راه اندازی مرکز نوآوری و شتاب دهی آذربایجان( منشا) اظهارداشت: واقعیت این است که مدیران و تصمیم گیران ما با توجه به تعاریف غلط و ناصحیح فرایند دانش پروری و تیم سازی و … کار را در دست می گیرند. نمونه این مساله را می توان اکنون در المپیاد تفکر کارآفرینی دانش آموزی کشور مشاهده کرد. نخستین بار تفکر برگزاری این المپیاد توسط شتاب دهنده آرتان ( نخستین شتاب دهنده رسمی استان آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور) به آموزش و پرورش داده شد. در این المپیاد برای نخستین بار شرط معدل را برداشتیم و مرحله دوم و سوم المپیاد را به صورت اپن بوک و open web  برگزار کردیم اما متاسفانه به دنبال تغییرات مدیریتی این المپیاد به آشنایان مدیران جدید سپرده شد که اخیرا متوجه شدیم حتا مرحله نهایی آن با آزمون کتبی انجام پذیرفته است!!

مشاور سابق فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناروی سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در مفهوم کارآفرینی اصلا کتاب مطرح نیست، تفکر دانش آموزان از اهمیت بیشتری برخوردار است. چه اشکالی دارد دانش آموز کتاب را مشاهده کند، مهم فکر اوست که بتواند با انجام تفکر پاسخ ها را پیدا کند.

به گزارش سیناپرس، رئیس پیشین کمیته علمی المپیاد تفکر کارآفرینی دانش آموزی کشور گفت: اگر دانش آموزی بتواند با برترین آدم در حیطه برندینگ و مدیریت مشورت کند، مدال طلا باید گوارای وجودش باشد. در کارآفرینی نمی توانیم دست و بال افراد خلاق را ببندیم. متاسفانه اکنون مرحله سوم این المپیاد به صورت کتبی برگزار می شود.

وی عنوان کرد: در دانشگاه ها نیز با چنین مشکلاتی مواجه ایم. توقع داریم دانشجو پس از آنکه وارد دانشگاه شد، کارآفرین شود. مگر ما به او مفاهیم استارتاپ را فرا داده ایم که از او چنین توقعی داریم؟ اکنون ما در دانشگاه تبریز به زور دو واحد درس کارآفرینی برای حوزه نانو فناوری پزشکی و مهندسی بافت گنجانده ایم اما کافی نیست و در صددیم تا دوره های منجر به دیپلم در این عرصه و بوت کمپ های مرتبط راه بیاندازیم.

کیهان ور خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش آموزان از هوش فراوانی برخوردارند اما در کنکور که اصلا مصداق خوبی جهت بررسی هوش های چندگانه نیست  رتبه بالایی نمی آورند و ممکن است در رشته هایی دیگر از آرزو و توانمندی ها و استعدادشان پذیرفته شوند. ما باید برای این افراد در دانشگاه کارآگاه برگزار کنیم تا با ارائه مهارت های نرم و توانمند کردن نشان، مفاهیمی مانند برنامه ریزی و مدیریت، تیم سازی و مهارت های نرم، تفکر های خارج از جعبه، تفکر نقادانه، هوش اجتماعی، استارتاپ ها و کارآفرینی را فرا بگیرند. دانشجو  پس از فرا گرفتن این مفاهیم به مرور زمان، ایده هایی به ذهنش خطور پیدا می کند. ما این کار را برای آنها انجام نمی دهیم اما انتظار داریم که خودشان در لحظه ورود با این مفاهیم آشنا باشند!

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا