بستر اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع فراهم است

دکتر کمال حیدری در اولین کارگروه مدیران ارشد نظام سلامت ارزیابی و بازنگری نسخه ۰۲ پزشکی خانواده در دولت سیزدهم، ضمن بیان این مطلب گفت: این کارگاه در راستای چندین سال کار انجام شده پیرامون برنامه پزشکی خانواده است و قرار نیست کار از صفر شروع شود.
 
وی افزود: همه ما در تدوین، اجرا و نظارت بر این برنامه حضور داشته ایم و اکنون باید قدم محکمتری برداریم. باید حضور فعالی در این عرصه داشته باشیم چون اکنون بستر اجرای برنامه فراهم است.
 
دکتر حیدری بیان داشت: بخش خصوصی، دولتی، بیمه‌ها، انتظارات صندوق های بیمه، پیگیری ها و حمایت‌ها از برنامه پزشکی خانواده نمای کلی کار را برای ما ترسیم می‌کند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اکنون فرصت خوبی برای رفع چالش‌ها و اصلاح نسخه ۰۲ پزشک خانواده است. در اواخر دولت دهم ۳۰ ایراد بر این برنامه گرفته شد و در نهایت برنامه شهری پزشکی خانواده در دو استان فارس و مازندران اجرایی شد.
 
دکتر حیدری با اشاره به این که راه برون رفتی از اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع نداریم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل همه ذینفعان را به این جلسه دعوت کرده ایم چون اجرای این برنامه فقط کار وزارت بهداشت نیست.
 
معاون بهداشت با تاکید اینکه نباید با شعارزدگی پیش برویم، گفت: باید پوشش حداکثری به ویژه اقشار آسیب پذیر را مدنظر قرار دهیم.
 
دکتر حیدری افزود: در بحث اصلاح ساختار و روشهای ارائه خدمت باید شرایط موجود  کشور که به سمت آن می رود را مدنظر قرار داد مانند سالمندی ، رشد بیماری های غیر واگیر و در بخش هایی نظیر سلامت روان و تغذیه چالش هایی وجود دارد، که توجه به آن ضروری است.
 
وی اظهار داشت: در سطوح ۲ و ۳ باید جلوی نیازهای القایی گرفته شود. در بخش آموزشی هم باید کریکولوم آموزشی پزشکی خانواده تدوین و نیازهای مربوط به بیماری های غیرواگیر لحاظ شود.
 
وی بهره مندی مردم از برنامه و پایبندی مدیران ارشد به برنامه را بهترین منابع پزشک خانواده دانست و گفت: پویا کردن سامانه سیب و چهار سامانه موجود اصل مهمی است. زیرا آی تی در ارتقای شاخص ها و پرداخت مبتنی بر عملکرد جایگاه مهمی دارد.
 
وی افزود: باید کاستی های پزشک خانواده را  با استفاده از تجربیات قبلی در جهت ارتقای کیفیت که کسب رضایت مردم را بدنبال دارد، شناسایی کرد.
 
دکتر حیدری به توزیع نیروی متخصص در برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: توزیع نیروی تخصصی در تمام سطوح باید مدیریت شود. گاهی توزیع نیرو در سطح یک خوب است ولی در سطوح دیگر اینگونه نیست. همچنین بحث ساختار و نظام ارائه خدمت و بسته های خدمتی  نظام پرداخت و شرح وظایف ها را باید مورد بررسی قرار دهیم.
 
معاون بهداشت در پایان گفت: از آنجائی که شعار و دغدغه دولت سیزدهم در پوشش خدمات به مردم عزیز مان می باشد ، لازم است در ابتدای کار این دولت به بررسی این موضوعات بپردازیم تا فرصت لازم برای اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع را داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا