باستان شناسان به دنبال زامبی ها

به گزارش سیناپرس، به تازگی تیمی از باستان شناسان در مطالعات خود به بررسی موضوع زامبی ها و باور به مردگان متحرک پرداخته و آن را از نظر علمی مورد ریشه یابی قرار دادند. گفتنی است مطالعات پیشین نشان دهنده وجود این باور بین برخی قبایل آفریقایی بوده و در دنیای واقعی نیز برخی جانوران دچار این پدیده شده و به طور خاص شاهد حضور حشرات زامبی شده در طبیعت هستیم که این موارد توسط پژوهشگران بررسی شده اند.

به گفته سارا وودبری، انسان شناس و پژوهشگر انگلیسی، بررسی های باستان شناسی نشان می دهد که یک سوم کودکان اروپایی در قرون وسطی در سنین زیر پنج سال از دنیا می رفتند و این موضوع ارتباط چندانی به طبقه اجتماعی افراد نداشته و تقریبا شانس بقا برای انسان های این دوره بسیار اندک بود. به گزارش سیناپرس، برای نمونه، داده های جمع آوری شده از بقایای اعضای بزرگسال خانواده سلطنتی ولز در قرون وسطی نشان می دهد میانگین امید به زندگی برای مردان در خانواده سلطنتی کمی بیش از ۴۸ سال و نیم و این میانگین برای زنان حدود ۴۳ سال و نیم سال بود.

گفتنی است این میزان مرگ و میر بالا به معنای تعداد زیادی از افراد مرده بود که مردم عادی تصور می کردند ممکن است به زندگی بازگشته و برای زندگان خطرناک باشند.

در این میان مطالعه چند محوطه باستانی و مجموعه ای سوخته و مثله شده از بقایای انسان که از یک روستای متروکه قرون وسطایی در انگلستان به دست آمد، بررسی شده و سرنخ های جدیدی در مورد باور به مرگان متحرک در اروپای قرون وسطی در اختیار محققان قرار می دهد. بقایای آثار کشف شده در این محوطه مربوط به قرون یازدهم تا سیزدهم است.

بر اساس گزارش‌ها، استخوان‌های دست ‌کم ده نفر در این سایت کشف شده که شش نفر از آنها بزرگسال بودند.

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل های باستان شناسی نشان می دهد که آنها افرادی از بومیان همین منطقه بوده و البته نکته جالب این است که برخی از استخوان ها سوخته بودند و روی برخی از دیگر استخوان ها نیز بقایای آسیب های عمدی ایجاد شده توسط اشیا تیز مانند تیغه شمشیر دیده می شود.

سایمون میس، زیست شناس اسکلتی در این رابطه گزارش داد که محتمل ترین نظریه این است که این استخوان ها  بقایای اجساد سوخته و تکه تکه شده برای جلوگیری از راه رفتن آنها پس از مرگ و خروج از قبر است. این نخستین شواهد از باور به موضوع مردگان متحرک توسط مردم قرون وسطی است.
یافته های محققان و متون تاریخی نیز این مساله را تائید می کند که مردم قرون وسطی اعتقاد راسخی به این مساله داشتند که زامبی‌ها برای عبور از بیماری یا آسیب رساندن به افراد زنده، پس از مرگ به دنیا بازگشته و از قبر خارج می شدند.

دکتر دارن اولدریج در مجله تاریخ بی بی سی در این رابطه می نویسد:  این باور در قرون وسطی کاملا مورد پذیرش قرار داشت که اجساد پس از مرگ به زندگی باز می گردند. به گزارش سیناپرس، این مساله در باورهای مذهبی این مردم نیز وجود داشته و تصور می شد که مردگان از دنیای پس از مرگ برمی گردند تا به افراد گناهکار هشدار دهند که تغییر کرده و در مسیر درست حرکت کنند.

منبع: grunge