آستین کشی که فعالیت الکتریکی عضله کاربر را ردیابی می کند

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، در حال حاضر، برای ردیابی فعالیت الکتریکی عضلات، الکترودهایی روی پوست فرد چسبانده می شود اما اکنون یک فناوری جدید تجربی، با استفاده از پارچه‌ رسانا در تکه‌های یک لباس قابل شستشو، این کار را به سادگی انجام می دهد.

اگرچه الکترودهای سنتی قرائت دقیقی ارائه می دهند، اما استفاده از آنها می تواند هم پر هزینه  و هم ناراحت کننده باشد، به علاوه ممکن است در حین حرکت کاربر، جدا شود. محققان دانشگاه «یوتا» در آمریکا به دنبال جایگزینی ارزان‌تر، راحت‌تر و مطمئن‌تر، کار خود را با قرار دادن یک لایه میکروسکوپی نقره روی پارچه‌های پنبه‌ای/پلی‌استر معمولی آغاز کردند.

اگرچه نقره رسانای الکتریکی است، اما می‌تواند برای پوست انسان نیز سمی باشد. به همین دلیل، این محققان یک لایه نازک و انعطاف پذیر طلا را به این نقره اضافه کرد. انجام این کار نه تنها از تماس مستقیم نقره با پوست کاربر جلوگیری می کند، بلکه رسانایی کلی ماده را نیز افزایش می دهد. درحالی که یک لایه ضخیم طلا نیز همین کار را می تواند انجام دهد، اما ترکیب آن با نقره ارزان‌تر کمک می‌کند هزینه‌های استفاده از این فناوری کمتر از استفاده از الکترودهای معمولی باشد.

محققان در آزمایش این فناوری، این پوشش نقره/طلا را در مناطقی از یک آستین کشی گنجاندند. سپس این آستین را روی ساعد یک داوطلب قرار دادند؛ به علاوه از نواحی این آستین که این پوشش در آن قرار داشت، سیم هایی را به یک دستگاه الکترومیوگرافی قابل حمل کشیدند.

محققان مشاهده کردند که این آستین هنگامی که فرد اقدامات مختلفی را انجام می داد، سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط عضلات ساعد را هنگام انقباض آنها به دقت تشخیص داد. علاوه برآن، قسمت های پوشش دار پس از گذراندن ۱۵ چرخه شستشو در ماشین لباسشویی معمولی، عملکرد خود را حفظ کردند.

محققان امیدوارند این فناوری پس از توسعه بیشتر، نه تنها در آستین‌ها بلکه در سایر لباس‌های راحت مانند جوراب و جوراب شلواری نیز گنجانده شود. این فناوری می توانند در زمینه هایی مانند پزشکی توانبخشی، نظارت بر سلامت و ورزش استفاده شود.

مشروح این تحقیق به تازگی در مجله APL Materials منتشر شده است.