برنامه ای برای پایان دادن به تلفات جاده‌ای تا سال 2020

خودروی XC90 SUV تمامی ابزار مورد نیاز برای کنترل خودکار و هوشمند خودرو را در اختیار دارد. سیستم کنترل مبتنی بر رادارهای پیشرفته، با نظارت مداوم بر سرعت، خودرو را در فاصله ایمن از ترافیک پیش‌رو نگه می‌دارند. رادارها با اسکن نقاط کور دید راننده در هنگام تعویض خطوط، با اعلام هشدار صوتی و چراغ زدن در آینه کناری، خطرات احتمالی را به راننده اعلام می‌کنند.

دوربین‌های دور تا دور خودرو نیز وظیفه نظارت لحظه‌ای بر ترافیک و حرکت بین خطوط را عهده‌دار هستند؛ سیستم درصورت خروج خودرو از خط، با لرزش فرمان به راننده هشدار می‌دهد.

بسیاری از فناوری‌های خودروهای خودران بر روی خودروی XC90 مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما این خودرو یک گام جلوتر از نمونه‌های مشابه بوده و از نسل پیشرفته هوش مصنوعی برخوردار است. نرم‌افزار این سیستم، الگوی رانندگی راننده را یاد گرفته و بر شیوه کنترل فرمان، ترمز و شتاب گرفتن نظارت می‌کند؛ از این طریق سیستم می‌تواند با پیش‌بینی به موقع خطای راننده، از بروز تصادف پیشگیری کند.

سیستم هوشمند XC90، الگوی رانندگی را به الگوهای قبلی مقایسه می‌کند؛ درصورتیکه سیستم رایانه‌ای خودرو، خطر قریب‌الوقوع تصادف رانندگی را تشخیص دهد، هشدار آنی برای راننده اعلام شده یا سیستم بصورت خودکار کنترل خودرو را برعهده می‌گیرد.

این خودرو نخستین نمونه SUV (شاسی بلند) در جهان است که درصورت حرکت خودرو بسمت یک خودرو، دوچرخه یا عابر پیاده در مقابل، اقدام به ترمز گرفتن خودکار می‌کند.

این کار از طریق رادارهایی که 180 متر مقابل خودرو را در روز و شب، هوای آفتابی و بارانی اسکن می‌کنند، انجام می‌شود. درصورت تشخیص خطر تصادف و حتی با فشار دادن پدال گاز از سوی راننده، سیستم بطور خودکار ترمز می‌کند.

سیستم رایانه‌ای هوشمند خودرو از بروز تصادفات مرگبار و صدمات جدی به سرنشینان خودرو جلوگیری می‌کند و از راننده در برابر بی‌توجهی رانندگان دیگر محافظت می‌کند. طراحی بخش داخلی و صندلی‌های خودرو نیز به گونه‌ای است که از تابش مستقیم نور خورشید به سرنشینان جلوگیری کرده و خطر آسیب‌های نخاعی را تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا