چه چیزی نتفیلیکس را به بزرگترین شرکت فیلم سازی تبدیل کرد

به گزارش سیناپرس،  به یک نمونه موفق عصر کلان داده نگاهی بکنید؛ نتفلیکس. شرکتی که زمانی کارش کرایه دادن دی وی دی بود از برکت کلان داده تغییر ماهیت داده است و این تغییر خیلی بیشتر از صرف انتقال از دی وی دی به اینترنت است. کتاب «کلان داده» نوشته براین کلگ به ما می‌ گوید که چگونه انقلاب اطلاعاتی زندگی ما را دگرگون می‌ کند. این اثر از سوی پری آذرمند ترجمه شده است.

 نویسنده به خاطر نوشته های علمی اش بسیار تحسین شده است. وی به جز تالیف کتاب برای نشریات علمی معتبر نظیر نیچر و وال استریت ژورنال نیز مطلب می ‌نویسد. وی در این اثر به ما می ‌گوید که ابر شرکت‌های اینترنتی از کجا می‌دانند که ما به چه چیزی می اندیشیم؟ ربات‌ های فروش از کجا می‌ دانند ما به چه چیزی نیاز داریم در حالی که شاید ما خودمان ندانیم چرا کشف بوزون هیگز رویداد کلان داده ‌ای است؟

کلان داده مربوط می‌ شود به کاربرد تمامی طیف داده‌ هایی که برای دگرگون کردن یک سرویس یا سازمان در دسترس است.به گزارش سیناپرس،  در حقیقت نتفلیکس نشان می ‌دهد که چگونه شرکتی که کارش ویدیو هنگام درخواست است، می ‌تواند کلان داده را محور کار خود قرار دهد.

چنین شرکتی می ‌داند چه کسی چه چیزی را در چه زمانی و در کجا تماشا می‌ کند. سیستم ‌های آن می ‌توانند به فهرست راهنمایی از معیارهای علائق بیننده همراه با بازخورد آنان تهیه کنند. ما در مقام بیننده پیامد این تحلیل را در توصیه ‌های نتفلیکس می ‌بینیم و این توصیه ها گاه عجیب به نظر می ‌رسند زیرا سیستم سعی دارد پسند و ناپسند هر آدمی را پیش ‌بینی کند اما از دیدگاه نتفلیکس جستجو کردن سلیقه‌های شمار بسیاری از از جمعیت نفع خیلی زیادتر و کاراتری دارد این کار ممکن است روند سفارش های سریال های جدید را دگرگون کند.

هدف کلان داده این است که با گردآوری هرچه بیشتر داده ها خطر پیش بینی ناموفق را کم کند و همانطور که می بینیم این می تواند به کسانی که بر کلان داده نظارت دارند، کمک کند که کارهای برجسته انجام دهند که پیش تر امکان‌پذیر نبود. با این حال باید همچنان درس پیش بینی هوا را به خاطر داشته باشیم پیش بینی‌های هواشناسی اولین پیش بینی هایی بودند که از کلان داده استقبال کردند. اداره هواشناسی بزرگترین کاربر ابرکامپیوترها در انگلستان است که هر روز مقادیر زیادی داده را به سرعت پردازش می کند تا انبوهی از پیش‌بینی ‌ها را که مجموعه خوانده می شود ارائه دهند.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا