اقتصاد دانش بنیان مانع خروج نخبگان از کشور می شود

 سورنا ستاری صبح امروز در نشستی با وزیر بهداشت و معاونان علمی و تحقیقات و آموزشی این وزارتخانه افزود: بنا داریم با همکاری وزارت بهداشت و با ارایه تسهیلات مناسب و روان سازی مسیر فعالیت شرکت های دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان را در کشور تقویت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت تعداد قابل توجه شرکت های دانش بنیان پزشکی از افزایش همکاری ها با هدف حمایت از نخبگان علوم پزشکی خبر داد و گفت: نخبگان پزشکی نیز می توانند از تسهیلاتی همچون شرکت در کنفرانس های داخلی و خارجی، جوایز تحصیلی، معافیت سربازی، فرصت مطالعاتی و تسهیلات بنیاد نخبگان بهره مند شوند.

ستاری افزود: بنیاد نخبگان در خصوص اعزام به خارج از کشور نیز در حوزه دکترا تعهد می کند به مدت یکسال هزینه های افراد اعزام شده را در صورت مراجعه به مرکز معتبر علمی تامین کند.

ستاری، شمار شرکت های دانش بنیان بخش پزشکی را قابل توجه خواند و گفت: امید می رود با همکاری و مشارکت وزارت بهداشت و با ارایه تسهیلات مناسب بتوان از خروج نخبگان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور جلوگیری کرد و از سوی دیگر با روان سازی مسیر ثبت و ارایه مجوز به شرکت های دانش بنیان زمینه گسترش و فعالیت این مجموعه ها را فراهم کرد.

معاون علمی فناوری رییس جمهوری با انتقاد از اقتصاد نفتی که بی نیاز به افراد نخبه است، جلوگیری از خروج نخبگان را نیازمند اکوسیستمی خواند که بر اساس اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته باشد به گونه ای که افراد بدانند برای تولید ثروت باید فکر کنند.

ستاری یادآور شد: محیط های پژوهشی کشور تغییر کرده است و باید متناسب با این تغییرات سیاست ها نیز در جهت جذب نخبگان و بهره گیری مناسب تغییر کند. وی با اشاره به حمایت معاونت علمی فناوری از اساتید سلامت و صاحبان مقالات در مجلات معتبر علمی و پژوهشی دنیا ابراز امیدواری کرد؛ بتوان با اجرای سیاست های تشویقی از دانش نخبگان پزشکی بهترین بهره را برد.

وی در خصوص چندین طرح تحقیقاتی مهم دیگر در بخش پست دکترا نیز عنوان کرد: در زمان حاضر این ساز و کار را فراهم کرده ایم که به مدت یکسال زمینه حضور و همکاری نخبگان ایرانی تحصیل کرده در دانشگاه های برتر دنیا در کشور فراهم شود به گونه ای که همکاری در صورت رضایت ما و این افراد،تداوم خواهد یافت.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: تلاش می شود نظر این افراد جلب شود و از توان و دانش و مهارت آنان در داخل کشور به نحو بهینه بهره برده شود. ستاری با اشاره به اقبال فراوان دانشجویان علوم پزشکی به بهره گیری از حمایت های صندوق نو آوری و شکوفایی گفت: برای مثال بیوتکنولوژیست ها از گروه هایی هستند که از این حمایت ها بهره مند شده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا