کربن زدایی از ساختمان ها تا سال 2030

به گزارش سیناپرس به نقل از npr، این کار که با هدف پاک کردن محیط زیست و رفع آلودگی های محیط زیستی انجام می شود. این طرح یکی از برنامه هایی است که شهر «ایتاکا» نیویورک در نظر دارد تا سال 2030 خود را از نظر منبع کربن خنثی و پاک کند. 

«ایتاکا» نخستین شهر آمریکایی است که قصد انجام چنین حرکتی را دارد و محققان ادعا کرده اند با این کار می توانند سالانه 400 هزار تن از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری کنند که تا 40 درصد انتشار این گاز را کاهش می دهد. 

«ایتاکا» از گاز طبیعی و پروپان به عنوان راهی برای مقابله سیاسی گسترده تر فاصله می گیرد و به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گام برداشته و در نخستین حرکت، شرکت گاز و برق این شهر قرار است کربن زدایی را آغاز کند.

به گفته محققان برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی ابتدا باید انتشار کربن را کاهش داد و کل دنیا طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است این هدف را تا سال 2050 در دستور کار خود قرار دهند. اما به گزارش سیناپرس، شهر «ایتاکا» این طرح 10 ساله را تا سال 2030 برای خود در نظر گرفته است. 

فرآیند کربن زدایی و برق رسانی به ساختمان ها در این شهر به معنای نصب پنل های خورشیدی و جایگزینی اجاق گازهای طبیعی با اجاق گازهای برقی خواهد بود. همچنین این هدف مستلزم نصب پمپ های حرارتی کارآمدتر است. 

در ماه ژوئن، مقامات این شهر قانونی را تصویب کردند مبنی بر این که براساس آن، ساختمان های تازه ساز و ساختمان های در حال بازسازی مجاز به استفاده از گازهای طیبعی و پروپان نیستند و به این ترتیب، کل شهر به مرور باید استفاده از گاز طبیعی و پروپان را کنار بگذارند. 

به نظر می رسد این نخستین باری است که در دنیا چنین اقدام سرسختانه ای انجام می شود. محققان امیدوارند که بتوانند این حرکت مؤثر را به زودی در کل آمریکا سراسری کنند. 

بیش از 40 درصد انتشار گازهای گلخانه ای جهان در ساختمان های مسکونی تولید می شوند که از منبع گرمایش با گاز یا نفت کوره و مصرف برق در ساختمان ها ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس، رسیدن به هدف کربن زدایی تا سال 2030 طرحی بسیار آرمان گرایانه است و محققان برای این کار، از تابستان سال گذشته داده هایی را جمع آوری کرده اند که به پیشبرد این طرح کمک کند.

گزارش:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا