روایت کلاهبرداری در قالب بازی مرکب

به گزارش سیناپرس، چندی پیش یک ارز دیجیتال (توکن) که از  سریال محبوب کره جنوبی در نتفلیکس به نام بازی مرکب یا همان اسکوئید گیم (Squid Game) الهام گرفته بود به سرعت افزایش ارزش پیدا کرده و پس از استقبال وسیع مردم، ناگهان تقریباً تمام ارزش خود را از دست داده و مشخص شد که یک کلاهبرداری آشکار پشت این قضیه بوده است.

در این نمایش فریبکارانه، سرمایه‌ گذاران در ابتدا شاهد بودند که ارزش توکن‌ هایشان به ۲۸۰۰ دلار افزایش یافته و سپس به 0.0007 دلار سقوط کرد.
با تبدیل شدن سریع سریال بازی مرکب به محبوب ‌ترین سریال در کل تاریخ نتفلیکس، ایجاد آلت کوین ‌های الهام گرفته از این سریال امری اجتناب ناپذیر بود.  به گزارش سیناپرس، سه‌ شنبه گذشته اسکوئید با قیمت فقط 0.01 دلار وارد بازار رمز ارز‌ها شد و قرار بود برای دسترسی به یک بازی آنلاین برای کسب درآمد از ارز دیجیتال با الهام از درام بی‌ رحمانه اسکوئید گیم مورد استفاده قرار گیرد.  این توکن همچنین قرار بود برای استفاده در یک بازی آنلاین جدید که از همین سریال الهام گرفته  بود  استفاده شود.

این بازی با شعار  «بازی کنید تا رمزارز به  دست آورید وارد بازار شده و  قیمت توکن آن به طور چشمگیری بالا رفته و تنها طی ۷۲ ساعت، ارزش ارز دیجیتال اسکوئید از یک دهم دلار  به ۴/۴ دلار رسید و هزاران درصد به ارزشش افزوده شد. به گزارش سیناپرس،  در ادامه و به واسطه استقبال عجیب مشتریان از این ارز جدید دیجیتال، در تاریخ یک نوامبر، قیمت ‌ها تا ساعت ۶ صبح به وقت لندن روی ۳۸ دلار بود و تا ساعت ۷ صبح به ۹۰ دلار و سپس در ساعت ۸ صبح به ۱۸۱ دلار و در ساعت ۹ صبح به رقم باور نکردنی ۵۲۳ دلار بالغ شد.

به گزارش سیناپرس، در حالی که تمامی کارشناسان این حوزه با تعجب به اتفاقات رخ داده نگاه می کردند،  فقط ۳۵ دقیقه بعد  و در ساعت ۹:۳۵ صبح، رمز ارز سریال اسکوئید به بالاترین قیمت خود یعنی ۲۸۶۱  دلار رسیده و به این ترتیب افزایش ۷ هزار و ۵۰۰ درصدی را تنها در سه ساعت و نیم تجربه کرد که حتی در دنیای پر نوسان ارزهای دیجیتال بی‌ سابقه است.

در این شرایط بسیاری از  سرمایه‌ گذاران افزایش ارزش اسکوئید را مشاهده کرده و ترسیدند از قافله عقب بمانند و به امید کسب سودهای نجومی، به خرید این توکن روی آوردند. این تغییر رویکرد بازار تا حدی بود که بسیاری از رسانه های دنیا ازجمله شبکه سی ان بی سی به تحلیل آن پرداختند.

این درحالی بود که ناگهان پروژه کلاهبرداری آشکار شد و  پنج دقیقه بعد، در ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه صبح، قیمت رمز ارز اسکوئید ۹/۹۹ درصد کاهش یافته و به0/0007 دلار رسید و این یعنی پایان کار برای افرادی که فکر میکردند که تنها با خرید چند کوین میتوانند به سود خوبی دست پیدا کنند.

در این میان کاربرانی که نظاره گر کم شدن ارزش توکن های خود بودند ، تلاش کردند تا آن را به فروش برسانند که این امر کاملا بی نتیجه بود.

به گزارش سیناپرس، در همین رابطه  اسوار پراساد، اقتصاددان دانشگاه کرنل، در مصاحبه ایی گفت: این یکی از طرح‌ های متعددی است که توجه سرمایه‌گذاران خرده‌ فروش ساده لوح و بی‌تجربه را به خود جلب می‌ کند و این افراد به راحتی می ‌توانند توسط کلاهبرداران رمزارز مورد سواستفاده قرار ‌گیرند. 
وی در ادامه توضیحاتش افزود: خریداران باید هنگام خرید رمزارز‌ها بسیار آگاه باشند، زیرا تقریبا هیچ مقررات و نظارت قانونی  در کار نیست.
گفتنی است  کارشناسان ارزهای دیجیتال در مورد این رمزارز به مردم هشدار داده و گفته بودند احتمالاً این پدیده یک کلاهبرداری است و مهم ‌ترین نشانه های کلاه برداری در فرایند عرضه این ارز دیجیتال، این بود که افرادی که توکن‌ های اسکوئید را خریداری کردند، قادر به فروش آن‌ ها نبودند.  

این افراد چاره ‌ای جز تماشای افزایش ارزش توکن را نداشتند زیرا به دلیل یک مکانیسم ضد دامپینگ که توسط ارائه دهندگان پروژه اعمال شده بود ،هیچ کسی نمی‌ توانست توکن‌ های خود را بفروشد.

 در واقع، این نوع کلاهبرداری با سیاست قیمت را بالا ببر و بفروش در دنیای رمزارزها بیداد می ‌کند و اغلب سرمایه ‌گذاران به این امید که شاید بتوانند دارایی‌ های خود را قبل از سقوط قیمت‌ بیرون بکشند و به یک سود سریع برسند، قربانی می شوند.به گزارش سیناپرس، از نظر فنی سازندگان این توکن را باید جزو افراد باهوش اما حیله گر دانست که از سیاست موسوم به rug pull استفاده کرده و به ‌طور ناگهانی پروژه را رها و پول سرمایه‌ گذاران را بالا کشیدند.

 برای مثال، خریداران این توکن که فقط ۱۰۰ دلار سرمایه گذاری کرده بودند در کمتر از ۳ ساعت ۲۰ هزار دلار سود غیر قابل برداشت کسب کرده و در ادامه تنها نظاره گر از دست دادن سود خود بودند. 

این اتفاق زمانی می‌افتد که ارائه دهنده یک توکن دیجیتال، خریداران را جذب خود می‌ کند، سپس سازندگان آن معاملات را متوقف و با پولی که از فروش به دست می‌آورد پا به فرار می ‌گذارد.به گزارش سیناپرس، به گفته وب‌ سایت فناوری گیزمودو، سازندگان توکن اسکوئید حدوداً ۳میلیون و ۳۸۰ هزار دلار  کلاه‌برداری کرده ‌اند.

در خاتمه باید گفت؛ متاسفانه در حال حاضر می ‌توان یک روزه بدون هیچ گونه مقررات یا دقت لازم کوین ‌های جدیدی ساخت و آن را در صرافی‌ های غیرمتمرکز به فروش رساند. بنابراین همیشه به این نکته توجه داشته باشید که نمیتوان ره صد ساله را یک شبه طی کرد و قبل از خرید هر توکن و یا ارز دیجیتال مطالعه لازم را در ان خصوص داشته باشید .

* دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
  مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا