«علم بهتر است یا ثروت» در تضاد با اقتصاد دانش بنیان

محمدقسیم عثمانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر نقش فرهنگسازی برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، گفت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، توسعه و گسترش اقتصاد دانش بنیان است چراکه در اقتصاد دانش بنیان، علم به سرمایه تبدیل می شود. به نظر من اولین کاری که باید در این حوزه انجام شود، تغییر نگاه است. تا نگاه ما تغییر نکند نمی توانیم شاهد شکل گیری چنین اقتصادی باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: برای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، اولین کار این است که فضای فکری جامعه را اصلاح کنیم. اگر به مدارس توجه کنید، یکی از موضوعات انشای دانش آموزان این است که علم بهتر است یا ثروت؟ یعنی علم و ثروت را در مقابل هم می بینیم در حالی که معنی اقتصاد دانش بنیان هم سویی علم و ثروت است. علمی که ثروت آفرین باشد و ثروتی که علم آفرین باشد، هردو مقدس هستند. پس باید در این زمینه فرهنگسازی کرد. چه بسا افراد ثروتمندی که به دلیل وجود این نگاه در جامعه، ثروت خود را پنهان می کنند چون این تصور وجود دارد که هرکه ثروتمند است، علم ندارد. در حالی که اگر پایه ثروتی علم باشد، این قابل افتخار است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از فیلم ها و سریال های صدا و سیما، تصویری که از افراد ثروتمند ارایه می شود، تصویر مطلوبی نیست. کسی که ماشین مدل بالا دارد، لباس گرانقیمت می پوشد و… یا موادفروش است، یا دلال است و یا اهل سواستفاده. در صورتی که باید آموزش داده شود کسانی به ثروت می رسند که به فرض فوق تخصص پزشکی دارند، متخصص اقتصاد هستند، تخصص مهندسی دارند. باید به گونه ای به جوانان القا کنیم که علم و ثروت با هم گره خورده اند و راه میانبر ثروتمند شدن، علم است. به نظر من صدا و سیما باید یک بازنگری در فیلم ها و سریال هایش داشته باشد.

عثمانی در ادامه اظهار کرد: یکی از مزیت های اقتصاد دانش بنیان این است که شما سرمایه ای جز علم ندارید اما از این سرمایه می توانید ثروت های مادی به دست بیاورید. خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا به جای آنکه متکی به درآمدهای نفتی و مالیاتی و… باشند، ارتباط درستی برای تبدیل علم به ثروت برقرار کرده اند. فقط دانش فنی می فروشند، حتی تکنولوژی را نمی فروشند، ساخت را انجام نمی دهند. یعنی علم را به ثروت تبدیل کرده اند و آن را بسته بندی کرده و می فروشند. چراکه علم هم یک منبع پایان ناپذیر است، هم یک منبع قابل توسعه است، هم بازار آن روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. در حالی که بقیه منابع درآمدی این ویژگی ها را ندارند. شما می توانید مالیات را زیاد کنید اما باعث فشار به مردم می شود. وقتی اقتصاد ما دانش بنیان باشد، بدون اینکه فشاری به کسی وارد شود، می توان ثروت خلق کرد. یعنی خلق ثروت با دست خالی.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که داشتن اقتصاد دانش بنیان تا چه حد در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی موثر است؟ گفت: اقتصاد دانش بنیان زمینه جذب جوانان تحصیلکرده دانشگاهی را فراهم می کند. اگر نمی توانیم برای این همه نیروی تحصیلکرده بیکار، کار ایجاد کنیم با حمایت از شرکت های دانش بنیان، زمینه ورود اینها را به عرصه تولید فراهم نماییم. در این صورت هم به تولید کشور کمک می شود و هم این افراد در آینده به پایه های کارآفرینی تبدیل می شوند.             

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا