شناسایی احتمال بروز افسردگی پس از زایمان با نمونه خون

افسردگی پس از زایمان نوعی اختلال است که 20 درصد از زنانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال می تواند سبب افزایش خطر بروز مشکلاتی نظیر رشد نامناسب رفتاری، شناختی و اجتماعی فرزندان شود.

پژوهشگران می دانند که هورمون «اوکسی توسین» که نقش مهمی در به دنیا آوردن فرزند، پیوند مادرانه با فرزند، ارتباط زناشیویی، کاهش سطح استرس، خلق و خو نیز تنظیم هیجانی دارد با افسردگی پس از زایمان ارتباط دارد. در واقع کمبود این هورمون به بروز این نوع از افسردگی می انجامد.

در این میان گروهی از پژوهشگران موفق به شناسایی نوعی نشانگر زیستی در نمونه خون زنان شدند که می تواند احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را در زنان نشان دهد. این یافته می تواند روند شناسایی این زنان را تسریع بخشیده و احتمال یافتن درمان هایی موثر برای آن را افزایش دهد.

این تیم پژوهشی در ابتدا این فرضیه را مطرح کرد که به خاطر نقش پررنگ اوکسی توسین در ایجاد رفتارهای مادرانه، گیرنده این هورمون می تواند نقش مهمی در شناسایی رابطه بین گیرنده های ژنتیکی و اپی ژنتیکی داشته باشد.

سالهاست که دانشمندان می دانند زنانی که پیش از زایمان تجربه افسردگی را داشته اند، بیشتر در معرض بروز افسردگی پس از زایمان قرار دادند. البته بروز این اختلال فقط محدود به این زنان نمی شود و زنانی که سابقه ای این چنینی را ندارند نیز ممکن است به افسردگی پس از زایمان دچار شوند.

این پژوهش در نشریه Frontiers in Genetics منتشر شده است.