پارک ملی صنایع فرهنگی پرچم دار آمایش فناوری

به گزارش سیناپرس، نشست ارائه گزارش و هماهنگی حوزه فناوری و نوآوری میان وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری با جهاد دانشگاهی به منظور توسعه فعالیت‌ های مشترک با حضور مدیران و روسای مجموعه پارک های علم وفناوری وابسته به جهاد دانشگاهی و اعضای معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه هفدهم آبان ماه سال جاری برگزار شد.

در این جلسه دکتر علی خیر‌الدین، مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری و دکتر بهنام طالبی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ،بهروز بادکو، معاون رییس جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی؛ دکتر محمد حسین ایمانی، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، دکترمهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری استان البرز و دیگر روسای مجموعه پارک های علم و فناوری وابسته به جهاد دانشگاهی به ایراد سخنرانی در باب فعالیت ها و اهداف مجموعه ها پرداختند.

معاون رییس جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی در ابتدای این نشست گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی، 37مرکز نوآوری و شتاب دارد. همچنین در سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی معاونتی با عنوان ثبت امور شرکت ها وجوددارد که در زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان فعال است. در زمینه تجاری سازی، جهاد دانشگاهی چهار صندوق را فعال کرده که سه صندوق وابسته به سه پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی است و یک صندوق هم زیر مجموعه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی فعالیت می کند.

بادکو افزود: مراکز رشد این سازمان در سطح کشور دارای پراکندگی است که زمینه فعالیت هر کدام چه در عرصه پزشکی و چه دیگر عرصه ها مشخص می باشد.همچنین ستفا در عرصه بین المللی نیز فعالیتهایی دارد و تلاش می کنیم در20 کشوری که شورای امنیت ملی مجوز داده، نمایندگی هایی از شرکت های دانش بنیان مستقر در جهاددانشگاهی را دایر کنیم.

خانه صادرات فرهنگی تاسیس می شود

در ادامه ایمانی خوشخو درباره رویکرد اصلی مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، گفت: علیرغم مشکلاتی که جهاد در طول 4دهه پشست سر گذاشته است، همواره پای کار ایستاد که مهمترین دلیل آن را می توان در صداقت افرادی دانست که از ابتدا این نهاد را پایه گذاری کردند و به فعالیت جهادی خود ادامه دادند.

وی افزود: این موضوع که چرا فرهنگ همواره جیره بگیر نهادهای اقتصادی است؟ برای من سوال بود؛ در حالی که در تمامی کشورها، فرهنگ بخش مولد بوده و همراه با صنایع دیگر به تولید پول و درآمد می پردازد.

ایمانی افزود: با گذشت زمان به این نتیجه رسیدیم که فقدان تفکر اقتصادی در بحث تجاری سازی فرهنگ در این زمینه وجود ندارد اما نزدیک به یک سال و نیم طول کشید تا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز تاسیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را  بگیریم.

به گفته رئیس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی ، هدف ما ایجاد بستر تجاری سازی و اقتصادی کردن هنر و فرهنگ برای هنرمندان و اهالی فرهنگ است و تاکنون دستاوردهای قابل قبولی هم داشتیم و پیگیر ایده های فرهنگی و هنری از سراسر کشور بودیم.

وی تاکید کرد: برای مثال محصولات فرهنگی همواره به صورت فله ای در بازار داخلی و جهانی عرضه می شد که دنیا این شیوه عرضه را نمی پذیرد، به همین دلیل هم تلاش کردیم در زمینه بسته ‌بندی صنایع و تولیدات فرهنگی اقدامات نوآورانه ای را به پیش بگیریم. در همین راستا فردا سه شنبه 18آبان ماه 1400 دومین دوره جایزه ملی طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی برگزار می شود که در این آیین600هنرمند شناسایی شده اند.

 وی با اشاره به همکاری های صورت گرفته با دیگر نهاد ها و سازمان ها خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه ادبیات صنایع خلاق و فناوری های نرم وارد گفتار و متون دولت شده است. در همین راستا نیز با فرهنگستان هنر هم وارد مذاکره شدیم تا با همکاری آنها بتوانیم فضای خود را گسترش دهیم. علاوه بر آن در اکسپوی دوبی هم بخش عمده فعالیت ها را به پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی سپرده شد.

ایمانی خاطرنشان کرد: از مواردی که در حال توسعه آن هستیم «صادرات صنایع فرهنگی» است که به زودی در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی، «خانه صادرات فرهنگی» را تاسیس می‌ کنیم و اگر چنین رویکردی اتفاق بیافتد نیازی به منابع خارجی نداریم و تحریم ها نقشی در توسعه صادرات ندارند.

لزوم فرهنگ سازی در تجاری سازی فناوری های نرم

در ادامه مشاور وزیر علوم با اشاره به لزوم انجام برخی اقدامات در بحث توسعه فناوری های نرم، گفت:  همواره نگاه به بحث فناوری‌ های نرم در دنیا دیدگاه متفاوتی بوده اما متاسفانه در کشورما دراین زمینه دچار عقب ماندگی هایی است که باید مطالبه جدی در این زمینه صورت گیرد و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی می تواند الگوی خوبی در توسعه فناوری های نرم باشد و در این زمینه فرهنگ سازی شود.

وی نقش رسانه و روابط عمومی ها را در این زمینه بسیار پر رنگ دانست و گفت: روابط عمومی ها باید در این زمینه فعال تر عمل کنند. این گفتمان در نشست های مختلف باید گسترش پیدا کند. در واقع  ما نیازمند باز تعریف فناوری و نقش آن هستیم که باید برنامه‌ ریزی ‌های دقیقی  در این زمینه  انجام شود و  توسعه تجاری سازی فناوری های نرم نیز باید اولویت بندی شود.

خیرالدین با اشاره به پتانسیل راه انداری مجموعه های مشابه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در دیگر استان ها گفت: راه اندازی مشابه مجموعه صنایع فرهنگی می‌ تواند در استان ها  تاثیر بسیار خوبی در تجاری سازی فناوری های نرم داشته باشد. برای مثال پارک علوم و فناوری مشهد پتانسیل خوبی در این زمینه دارد؛ همچنین ایجاد ظرفیت‌ ها در پردیس‌ ها و استان ‌های صاحب هنر و فناوری هم از رویکردهایی است که می‌ تواند فناوری ‌های نرم را توسعه دهد. همچنین اصفهان نیز دیگر استانی است که پتانسیل خوبی برای توسعه فناوری های نرم دارد.

وی در ادامه افزود: برگزاری جشنواره ها در سطح ملی از دیگر اقداماتی است که باید روی آن مانور داد و وزارت علوم و فناوری حاضر است در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

مشاور وزیر علوم  تاکیدکرد: امضای توافق نامه ها با فرهنگستان های گوناگون از دیگر رویکردهایی است که وزارت علوم همکاری لازم را در این زمینه به عمل می آورد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد دارد برنامه ای با عنوان آمایش فناوری مبتنی بر آمایش سرزمینی را پیش ببرد که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی می‌ تواند، در این زمینه پرچم دار باشد تا در نتیجه این همکاری بتوانیم نقشه راهی ارائه دهیم.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا