استفاده از فن آوری رباتیک برای کشف اهرام مصر

پس از گذشت چندین دهه از پژوهش و تحقیقات باستان شنان و مصرشناسان در رابطه با هرم بزرگ گیزه هنوز معماهای بسیاری در رابطه با مجراهای داخلی این هرم وجود دارد . در این هرم بخش هایی طراحی شده است که به کانال تهویه شباهت دارند و دهانه آن ها از بیرون مسدود شده اند ، علت این موضوع هنوز مشخص نشده است .

به تازگی یک تیم روباتیک از دانشگاه لیدز (Leeds University) انگلستان ، موفق به طراحی و ساخت رباتی شده است که می تواند با ورود به این هرم اطلاعاتی درباره دو کانال تهویه آن به دست آورد . اعضای این تیم رباتیک امیدوار هستند که با کمک این ربات که جدی (Djedi) نام دارد ، بتوانند یکی از قدیمی ترین اسرار جهان را کشف کنند .

قابل ذکر است که این نخستین باری نیست که یک ربات برای جستجو و کاوش به داخل هرم بزرگ گیزه فرستاده می شود اما آن هایی که تاکنون به این کار اقدام کرده اند به اندازه کافی کوچک و چابک نبوده اند تا بتوانند به بخش های انتهایی و غیر قابل دسترس این کانال ها راه پیدا کنند . ربات جدی (Djedi) به جهت کوچکی و چابکی اش به احتمال قوی بتواند تا انتهای کانال های تهویه راه پیدا کرده و بخشی از اسرار این هرم باستانی را کشف کند .

جیسون لیو (Jason Liu) یکی از محققان تیم روباتیک دانشگاه لیدز در  رابطه با ویژگی های ربات فوق و جزئیات این عملیات چنین توضیح می دهد : ” ربات ما با استفاده از چهار بالشتک یا پد نرم می تواند ورد کانال ها شده و با فشار آن ها خود را به بدنه دیوارهای کانال ثابت نگه می دارد . در حالی که این  پدها ثابت هستند و از خراش دیدگی دیواره ها جلوگیری می کنند، ربات حرکت کرده و در طول کانال پیش می رود . در واقع این روش حرکت کردن ربات جدی باعث می شود تا اثر ناچیزی بر سطح دیواره های داخلی هرم برجای بماند . “

لازم به توضیح است که برای ساخت این ربات از فن آوری چاپ سه بعدی توسط چاپگرهای مخصوص استفاده شده است . این فن آوری به سازندگان ربات جدی کمک کرد تا بخش های پیچیده و مقاوم این ربات را به آسانی بسازند . این ربات کوچک همچنین دارای یک دوربین و یک دستگاه بسیار کوچک مجهز به سیستم فراصوتی بوده که با آن می توان به دیوارها ضربه زد تا در رابطه با ضخامت و شرایط سنگ های به کار رفته در دیواره ها ، اطلاعات جدیدی به دست آورد .

کمپل پرایز (Campbell Price) موزه دار و مصر شناس موزه منچستر که در این پروژه همکاری دارد در رابطه با عملیات فوق الذکر و اهداف آن اظهار داشت : ” با استفاده از این ربات جدید می توان از آن چه در بدنه کانال های تهویه وجود دارد ، اطلاع پیدا کرد . صادقانه بگویم که شک دارم در آن جا یک اتاق یا محفظه مخفی پر از گنجینه های پنهان مخفی شده باشد . در واقع این تفکر در دنیای فانتزی وجود دارد . “

در حقیقت امید بسیاری وجود دارد که این ربات کوچک بتواند به کشف برخی از اسرار فراعنه مصر در رابطه با معماری هرم بزرگ گیزه ، قدیمی ترین عجایب هفتگانه جهان که تا حدی بکر باقی مانده ، دست پیدا کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا