فراخوان جهانی برای انتخاب نام یک سیارک مهم

تصمیم جالب توجه آژانس اکتشافات و هوای فضای ژاپن (JAXA) برای تعیین نامی مناسب برای سیارک 1993 JU3 درحالی اعلام شده که قرار است فضاپیمای روباتیکی Hayabusa 2 تا چند سال دیگر به این سیارک رسیده و به نمونه برداری از آن بپردازد.

این فراخوان که در 31 آگوست (9 شهریور) به پایان می رسد درحقیقت ابتکارعملی است که با همکاری آژانس اکتشافات و هوافضای ژاپن و اتحادیه بین المللی اخترشناسی راه اندازی شده است.

نامهایی که برای این سیارک پیشنهاد می شود نباید بیش از 16 حرف داشته باشند. تلفظ ساده و لزوم استفاده از حروف لاتین دو معیار مهمی است که باید در انتخاب و پیشنهاد نامها لحاظ شود.

در ادامه این فرآیند، نامهای برگزیده شده در اختیار تیم کاشف این سیارک یعنی LINEAR قرار می گیرد تا در نهایت آنها نامی را انتخاب و به آژانس اکتشافات و هوای فضای ژاپن و اتحادیه بین المللی اخترشناسی معرفی کنند.

معمولا برای انتخاب نام اجرام فضایی از دانشمندان کمک گرفته می شود اما اینبار سنتی شکنی صورت گرفته و از عموم مردم خواسته شده تا نظراتشان را بیان کنند.

فضاپیمای Hayabusa 2 در دسامبر سال 2014 به فضا پرتاب شد و پیش بینی می شود در اواسط سال 2018 به سیارک 1993 JU3 برسد. قرار است این فضاپیما طی مدت 18 ماه به سطح سیارک چسبیده و با پیاده ساختن سطح نشین کوچکی در آن، نمونه برداری های لازم را انجام داده و آنها را در سال 2020 به زمین منتقل کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا