چگونه می‌ توانیم از یک تصادف رانندگی مرگبار نجات پیدا کنیم؟

بدن انسان برای تحمل یک تصادف خودرو طراحی نشده است. گرچه امروزه بیشتر ماشین‌ها دارای ایربگ و سایر ویژگی‌های ایمن و محافظتی هستند، اما وقوع تصادف‌های شدید می‌تواند باعث وارد آمدن فشار‌های بیش از اندازه تحمل انسان به وی شده و مرگ او را به همراه داشته باشد.

در همین راستا، یک شرکت فناوری سه بعدی به همراه یک تیم تخصصی مهندسی ایمنی جاده و یک جراح و متخصص آسیب‌های مغزی و جسمی اقدام به بررسی تاثیرات یک تصادف بر انسان کردند. آن‌ها می‌خواستند بدانند که انسان باید چه ویژگی داشته باشد که بتواند در برابر این آسیب‌ها جان سالم به در ببرد.

آن‌ها در تحقیقات خود انسانی به نام"گراهام" را شبیه سازی کردند که بتواند در برابر آسیب‌های تصادف خودرو مقاوم باشد. مهمترین ابعاد تحقیقات این دانشمندان شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- مغز

جمجمه انسان همانند یک کلاه ایمنی عمل کرده و از مغز در برابر آسیب‌های و ضربات محیطی محافظت می‌کند. جمجمه طوری طراحی شده است که با گرفتن شدت ضربه، مانع از آسیب به مغز شود، اما حقیقت این است که ضربات شدید به ویژه ضربات ناشی از یک تصادف خودرو می‌تواند به راحتی باعث شکستگی جمجمه شود.

جمجمه گراهام آنگونه طراحی شده است که بتواند شدت ضربات وارده در تصادفات سنگین را کاهش داده و مانع از شکستگی استخوان و آسیب به مغز شود.

چگونه می‌توانیم از یک تصادف رانندگی مرگبار نجات پیدا کنیم؟

۲- صورت:

صورت گراهام به صورت مسطح طراحی شده است. این امر باعث می‌شود که تمام صورت در کاهش دادن فشار ضربه تصادف به طور هماهنگ عمل کند. چشمان، گوش‌ها و به ویژه بینی به وسیله ماهیچه‌ها و بافت‌ها محافظت شده است.

۳- قفسه سینه:

دنده‌ها به صورت مطلوبی باعث محافظت از اندام‌هایی مانند ریه و قلب می‌شود، اما این موضوع می‌تواند بهتر شود. در میان دنده‌های گراهام، دنده‌های اضافی تعبیه شده است که همانند ایربگ در برابر ضربات شدید و تصادفات از آسیب به اندام‌های داخلی جلوگیری کند.

چگونه می‌توانیم از یک تصادف رانندگی مرگبار نجات پیدا کنیم؟

۴- پوست:

زیر پوست ما میلیون‌ها سلول عصبی وجود دارد که می‌تواند به راحتی در یک تصادف شدید آسیب ببیند. پوست گراهام بسیار ضخیم‌تر از پوست یک انسان طراحی شده است به طوری که مانع از وارد آمدن فشار و آسیب دیدن سلول‌های عصبی شود.

۵- پا‌ها:

تصادف افراد پیاده با خودرو یکی از مرگبارترین تصادفات است که می‌تواند به جان باختن فرد منجر شود. با این حال، پا‌های گراهام از استخوان‌های اضافی و مستحکم تشکیل شده است که به میزان زیادی باعث کاهش آسیب به او می‌شود.

در پایان باید بر این نکته تاکید داشت که «گراهام» طراحی شده توسط دانشمندان توانایی زیادی برای لطمه ندیدن در تصادف دارد، اما ما انسان‌ها این قابلیت‌ها را نداریم. از همین روی، بهتر است در هنگام رانندگی کمربند‌های ایمنی را بسته و از خودرو‌های دارای ایربگ و ایمن استفاده کنید, همچنین رعایت نکات ایمنی در زمان رانندگی بسیار ضروری است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا